Ny formand for brugtbilforhandlerne
Kai Lykke Jensen afløste Jørn S. Therkildsen som formand, da DBFU forleden holdt årsmøde og generalforsamling.
Reduktionen i varelagrenes værdi som indtraf i de sidste tre måneder af 2008 som en konsekvens af finanskrisen har været en stor hurdle at skulle overvinde. Heldigvis vendte udviklingen og omsætningen begyndte stille og roligt at stige allerede fra januar 2009. Men i forhold til indtjeningen er der, for de fleste, fortsat en del sår at hele.
På trods af den finansielle modvind har DBFU bestræbt sig på at fokusere på optimismen både i branchen og hos forbrugerne med de udtalelser og artikler som foreningen har været afsender af til medierne. Men positive budskaber - måske især fra forhandlere af brugte biler - kan unægtelig være lidt svære at trænge igennem med.
Overskrifter som "Mere tilfredse bilkøbere" fanger desværre ikke nyhedsmediernes interesse, selv om en halvering i antallet af klager over brugte biler i Forbrugerklagenævnet faktisk burde have været en relevant nyhed at bringe. Men branchen skal nok blot trøste sig med, at den der lever stille lever godt, påpeger DBFU.
Samarbejde med CAD
På de interne linjer i foreningen har den mest betydende nyskabelse været DBFUs indgåelse af aftalen med CAD om associeret medlemskab, som trådte i kraft den 1. juli 2009.
Aftalen har betydet at DBFUs medlemmer efterfølgende har kunnet benytte til af endnu flere gode og relevante medlemstilbud. Indtil videre er det bestyrelsens opfattelse, at beslutningen om det associerede medlemskab har været rigtig, og at en fortsat videreudvikling af samarbejdet vil være til gavn for alle nuværende og kommende medlemmer.
En anden nyskabelse i DBFU regi, var medlemskurset "Professionelt bilsalg", der løb af stablen i december og januar. Kurset var opbygget som et 3-dages modulforløb, hvor det første handlede om kundemodtagelse, kundepsykolog og kommunikation, det næste om finansiering og professionel reklamationsbehandling og det sidste om bil-indkøbets psykologi og strategi. Uviklingen af kursusforløbet skete i tæt samarbejde med Holco Automotive Training, som også stod for afviklingen. Holco Automotive Training fik i den forbindelse meget ros fra deltagerne for stor faglig indsigt og professionalisme.
Ud af Bilklage.dk
Til gengæld var det med overordentlig stor beklagelse, at der i forretningsudvalget i Ankenævn for biler ikke kunne skabes enighed om en, for alle tilsluttede foreninger, acceptabel løsning for det fremtidige samarbejde.
På DBFUs ekstraordinære generalforsamling i januar blev det i enstemmighed besluttet, at DBFU, som én af i alt fire brancheforeninger, ikke kunne tiltræde de vilkår som et spinkelt flertal i forretningsudvalget havde besluttet og som konsekvens heraf måtte se sig nødsaget til at udtræde af samarbejdet.
Efter ti år som formand for DBFU havde Jørn S. Therkildsen ønsket at trappe ned på de frivillige (og ofte ret krævende) foreningsaktiviteter og kunne således også med god samvittighed overlade sin formands- og bestyrelsespost til foreningens næstformand Kai Lykke Jensen, Jensen Biler i Roskilde, som blev valgt uden modkandidater.
Også Lars Madsen havde efter otte års solid indsats i bestyrelsesarbejdet ønsket at udtræde af bestyrelsen. Jørn og Lars fik på generalforsamlingen megen ros for deres store, mangeårige og i øvrigt også ulønnede indsats i bestyrelsen og for foreningens medlemmer.
Som nye bestyrelsesmedlemmer valgte generalforsamlingen Anders Hansen fra Anders Hansen Automobiler i Esbjerg og Michael Mathiasen fra Michaels Automobiler i Varde. Udover ovennævnte består bestyrelsen af Jeppe Lauersen og Frederik Sieverts, der blev genvalgt, samt Peter Petersen som ikke var på valg.
Udover selve generalforsamlingen bød årsmødet på to interessante indlæg. Det første handlede om Seek4Cars, der som et nyt internetkoncept for viden- og kompetencedeling, bil- og reservedelssalg, er under udvikling. Adm. direktør Kim Espersen og Scott Harboe fortalte om initiativet og status for projektet.
Under det andet indlæg gav direktør Poul Holck, fra Holco Automotive Training A/S sit underholdende bud på brugtbilbranchens udfordringer og muligheder lige nu og her.