23948sdkhjf

Ny D.A.F.-plan for registreringsafgiften

På sin generalforsamling i går løftede nybilforhandlernes organisation sløret for en ny plan for en ændret registreringsafgift.
Efter at have konstateret, at staten har tabt milliarder af kroner i provenu på et mindsket bilsalg i 2009 ved ikke at lytte til ønsket om en skrotningsordning, gav nybilforhandlernes organisation Danmarks Automobilforhandler Forening, D.A.F., på sin ordinære generalforsamling på Egeskov Slot i går torsdag et bud på, hvordan en ny løsning for registreringsafgiften kan strikkes sammen.

Ifølge forslaget vil en lille personbil i den mindste klasse falde med cirka 15.000 kroner mod en højere ejerafgift på 260 kroner per år. En såkaldt gennemsnitsbil, som eksempelvis Ford Focus 1.6, vil falde cirka 40-50.000 kroner i anskaffelse (alt efter hvem der køber den) mod en forhøjelse af ejerafgiften på nogle få tusinde kroner pr. år.

- Vi røber ikke for mange statshemmeligheder ved at fortælle, at staten nu også har konstateret et stort gabende hul i kassen i forhold til de tider, hvor en måske overmodig finansminister mente, at Danmark kunne købe hele verden. Det var nok godt, at han hverken købte Grækenland, Irland eller Island, vil vi mene.

- Vi har allieret os med det kendte internationale lobbyistfirma, JKL, som blandt andet blev "verdensberømte", da de hjalp deres hjemland, Sverige, ind i EU – trods en voksende politisk modstand i befolkningen. Vi tænkte, at hvis de kan få Sverige ind i EU, kan de vel også få Danmarks bilafgifter ned på et fornuftigt Europæisk niveau, sagde D.A.F.-formand Knud Nielsen under sin fremlæggelse af bestyrelsens beretning.

Brede diskussioner

Siden efteråret 2009 har D.A.F.s bestyrelse og administration - med kortene tæt ved kroppen - arbejdet på nye forslag til ændring af bilafgifterne, som tager hensyn til den situation, at der ikke er penge eller politisk vilje til at finansiere omvæltninger med.

Resultaterne er så småt begyndt at vise sig. D.A.F. angiver således at diskutere sin plan bredt med alle partier i Folketinget efter en grundig foranalyse.

- Vi kan tale åbent med alle partier, fordi vi selv er en uafhængig brancheorganisation, og det lægger vi ikke skjul på. Diskussionerne vil fortsætte her i forsommeren, og resultaterne vil forhåbentlig begynde at vise sig til efteråret og til næste år. Værre end nu kan det næsten ikke blive, sagde Knud Nielsen.

Skyd os ikke ned

Planen tager både hensyn til miljøet og pengepungen. Når D.A.F. ikke, som normalt, er gået ud i medierne med sit forslag, hænger det sammen med, at al snak om nedsatte bilafgifter som regel sætter nybilsalget i stå.

- Vi vil ikke som brancheorganisation for nybilforhandlere genere vore medlemmers dagligdag mere end højst nødvendigt. Vi slap i Danmark med en nedgang for bilsalget i 2009 på 25 procent, men det er rundt regnet et gennemsnit på næsten 65 nye personbiler per forhandler, og det kan mærkes på bundlinjen.

- Heldigvis har de fleste banker været mere positive en årets pressemeddelelser og finansielle eksperters spådomme, så vi har i D.A.F. kun konstateret ganske få konkurser i medlemsskaren. Måske fordi de små og mellemstore nybilforhandlere, der udgør rygraden i D.A.F.s medlemskreds, har formået at omstille sig hurtigt og spare omkostninger i takt med nedgangen. Men der er alle steder et hul, der skal fyldes op.

- Som I ser, har vi taget hele munden fuld denne gang, og nu vil jeg stærkt opfordre vore såkaldte "kolleger" i auto- og bilbranchen til at tage handsken og debatten konstruktivt op, i stedet for at skyde forslagene ned – blot fordi de kommer fra os, eller fordi man ikke selv har noget bedre at foreslå, sagde Knud Nielsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.204