23948sdkhjf

Færre rustreparationer

Traditionelt er det ofte de mindre værksteder, der laver større rustreparationer. Her er tendensen den, at der bliver længere og længere imellem dem.
Et af disse værksteder, som gerne tager rustreparationer ind, er Ry Autoværksted i det Midtjyske. Her er det i reglen indehaver Lars Andersen, som står for at udbedre rustskaderne. Inden en rustreparation påbegyndes, gås bilen meget grundigt igennem, for Lars Andersen ved af bitter erfaring, at der i reglen er omkring dobbelt så meget, som skal skiftes end det, der umiddelbart er synligt. Når der er foretaget en grundig inspektion, laves der et overslag, som kunden og Lars Andersen gennemgår, inden en eventuel reparation løber af stablen.

- Det er min erfaring, at mængden af rustreparationer er blevet mindre og mindre, i takt med at det nu er muligt at få en ny bil til forholdsvis få penge. Omvendt skulle man så tro, at den nuværende krise skulle have betydet, at folk holder deres bil kørende længere og dermed vil få foretaget rustreparationer i større udstrækning end før, siger Lars Andersen.

- Men det holder mere stik, når det gælder det mekaniske, for er der tale om en større omgang, vælger mange at købe en brugt bil. Og dem er der mange af i øjeblikket, og de er billige i øjeblikket, fordi der er for mange på markedet. Dermed er det ikke sagt, at vi ikke laver større rustreparationer, for det gør vi. Vi har i den sidste tid blandt andet sat nye bunde i, monteret nye skærmkanter og svejset nye paneler på.

- Er der en reparation, jeg er i tvivl om, tager jeg gerne bilen med hen til synsstedet for at få nøjagtige anvisninger på, hvordan det skal gøres, så det opfylder lovkravene. Dog er det min vurdering, at reglerne tolkes forskelligt fra sted til sted, mener Lars Andersen.

Værkstedet brændte

I dag er Lars Andersen meget påpasselig, når der svejses i en bil, da værkstedet for nogle år siden brændte ned i forbindelse med netop en rustreparation. Selv siger Lars Andersen i dag, at han sørger for at få alle brandbare materialer afmonteret, inden en svejsning påbegyndes.

- Jeg er meget påpasselig, og efter branden har jeg det sådan, at det er bedre at afmontere lidt for meget end det modsatte, understreger Lars Andersen.

- Branden ødelagde stort set det hele, og efter ilden var slukket, kom der et af disse firmaer, som renser alt det, som der er en mulighed for at redde. De gjorde såmænd et godt stykke arbejde, men mange ting havde alligevel taget skade af de kraftige affedtnings- og afsodningsmidler, så de var ræverøde af rust, da vi fik det retur. De nye oliefilterpatroner, vi havde stående, kom tilbage fulde af vand – nej det var ikke sjovt.

- Skulle det samme ske igen, ved jeg med mig selv, at jeg vil stoppe med at drive værksted, for det med en brand er ganske enkelt ikke til at bære, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109