23948sdkhjf

Mistede sit livsværk efter skæve huller

Dårlig advokatbistand ved et ubrugeligt syn og skøn i en tvist om fejl-fræsning har kostet Georg Mikkelsen en halv million kroner og en lovende eksportsucces af hans syvportede specialtopstykker.
I Thisted går en mand og ærgrer sig. Siden 1977 har Georg Mikkelsen drevet sit lille firma ÅKM Racing i Thisted, der leverer reservedele til klassiske britiske bilmodeller. Siden han som fejedreng blev uddannet Austin-mekaniker i 1959 har han brændt for biler såsom Mini og Austin – så meget, at Georg Mikkelsen, på opfordring fra motorsports-legenden Erik Høyer, efter flere års arbejde og adskillige modeller udviklede et internationalt berømmet syvport-topstykke i støbejern, der kunne trække 135 hk ud af en 1300 kubikcentimeter motor. Topstykket, der var bedre og mere tæt end andre i aluminium, blev solgt for 12.000 kroner uden ventiler til brug i biler som Mini, Midget, Lotus, Austin Healey og Sprite med Austin A-motor.

Det var dette topstykke, der skulle blive hans mareridt.

Rygter om topstykkets fordele fyldte ordrebogen, og efter omtale i et japansk magasin måtte Mr. Cylinderhead, som Mikkelsen blev kendt som i den ganske verden, udvide produktionen. Dermed opstod behovet for at finde et nyt maskinværksted, der kunne fræse og bore i de rå topstykker fra Skagen Jernstøberi i Ålbæk. Valget faldt på Møllers Værktøjsfremstilling lige om hjørnet i Thisted.

Det vigtige 0-punkt

Det nye maskinværksted bearbejdede de første 10 topstykker fejlfrit ud fra tegninger foretaget af anerkendte Unimerco i Sunds ved Herning. Men så gik det galt. En ny mand blev sat til at betjene Møllers fræsemaskine, og trods tegninger, et fysisk reference-topstykke på værkstedet og formentlig indkodede fræsedata blev næste ordre fejlbearbejdet.

Ifølge Georg Mikkelsen var det såkaldte 0-punkt på tegningerne udlagt forkert inden bearbejdning. Det resulterede i, at huller var boret op til to millimeter skævt, og at også planfræsningen var op til cirka 0,8 millimeter skæv. Dermed kunne 10 topstykker ikke reddes.

- Arbejdet er så skævt, at man kan se det med det blotte øje, siger Georg Mikkelsen og viser Motor-magasinet et af de fejlbehæftede topstykker.

Ringe advokatarbejde

En samarbejdspartner i Hellerup foreslog Georg Mikkelsen at kontakte advokat Carl H. Petersen i København, som selv var motorinteresseret og købte sine dele i Hellerup. Men advokaten overdrog sagen til en ansat, og her opstod et uforudset problem for Georg Mikkelsen.

- Advokaten faldt mig i ryggen og rådede mig til at indgå forlig og sågar betale 10.000 kroner til Møllers Væktøjsfremstilling, efter en dårlig rapport fra en syns- og skønsmand via Teknologisk Institut. Han prøvede aldrig at få den afgørende målerapport udleveret fra syns- og skønsmanden, ligesom han ikke indhentede data eller referencetopstykket hos Møllers. Det nager mig, at det kan ske i et retssamfund, for flere uafhængige specialister har efterfølgende givet mig ret i, at syn- og skønsrapporten var ubrugelig, og at Møllers Værktøjsfremstilling bearbejdede topstykkerne forkert – det kan selv en maskinlærling se.

Ikke råd til klage

- Men jeg er blevet frarådet at klage til advokatrådet, hvor mange mener, advokaterne er for sammenspiste og dækker over hinandens fejl. Og jeg har ikke lyst til at kaste flere penge ud i retssager for at få et nyt syn og skøn, hvis det overhovedet er muligt, siger Georg Mikkelsen.

Sagen har kostet ham omkring en halv million kroner og hans livsværk: 50 topstykker skulle være solgt, der er betalt for støbning og bearbejdning samt advokatomkostninger og syn og skøn. Han blev derfor nødt til at sælge sit støbegrej og knowhow for 285.000 kroner til engelske Minisport Pattenham, med klausul mod at starte op igen.

Snøret til forlig

I Hellerup sidder en meget slukøret Ulrik Brok, indehaver af F. Tolstrup & Co. Det var ham, der af god vilje anbefalede Georg Mikkelsen at bruge advokat Carl H. Petersen.

- Carl er kommet meget her på værkstedet og har haft Maskot, MGB og nu Jaguar, som han selv har skilt ad i atomer - lidt utraditionelt for advokater. Så jeg tænkte "lige en sag for ham". Desværre fik han en ansat til at føre sagen.

- Georg skulle være gået i flæsket på både advokaten og syns- og skønsmanden meget før og have fået den vigtige målerapport, men var nok for godtroende overfor "autoriteterne". Jeg har både prøvet at ringe til advokaten og sendt anbefalede breve, men de vil ikke svare, selv om vi nærmest var bonkammerater, og jeg har brugt hans far som landinspektør. Også jeg har et skævt topstykke liggende, han kunne have kigget på.

- Modpartens advokat fik snøret Georgs advokat, for advokater elsker forlig, der ikke giver så meget papirarbejde, mener Ulrik Brok.

Advokat: Ingen kommentar

Advokatfirmaet Carl H. Petersen skriver til en henvendelse fra Motor-magasinet, at de ikke har bemærkninger til sagen. Uagtet at selv syns- og skønsmanden i et brev efterfølgende medgiver, at en ny advokat nok ville kunne udvirke et andet udfald i sagen.

Redaktionen er også i besiddelse af opbakning til Georg Mikkelsen fra eksperter på området, herunder Gravesens Autoteknik, der har kigget på sagen, samt professor E. Brix Jørgensen, Teknisk afdeling ved Syddansk Universitet i Odense, chefingeniør Mikael Kristiansen og maskinarbejder Walther Johansson hos NKT-Flexibles.

Fra en af disse forlyder det blandt andet, at "hjælpen" til Georg Mikkelsen enten har været forudindtaget, ikke har forstået sagen eller ligefrem har modtaget bestikkelse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125