23948sdkhjf

Dækhunden glammer

Dansk opfindelse giver god ergonomi og behagelige arbejdsstillinger, når det handler om lastbildæk.
Dengang Teknologisk Institut gik ud med projektet Fremtidens Dækcenter, var formålet med projektet at reducere tunge løft i dækbranchen. Projektet skulle skabe fokus på udfordringerne med de mange tunge løft, der præger arbejdsmiljøet i den samlede dækbranche. Det kom der flere ting ud af, blandt andet en såkaldt dækhund, som blev til i samarbejde med Euromaster og Niels Erik Dahl fra firmaet Mobitec. Niels Erik Dahl gik i foråret i nærmere samarbejde med Euromaster Dækcentret i Horsens, og det kom der først to prototyper ud af.

- Først blev arbejdsprocesserne i forbindelse med hjul- og dækskift analyseret nøje, og derefter udarbejdede jeg først én prototype. Efter den havde været i brug en tid, foreslog folkene fra Euromaster nogle ændringer, og det er så den, som er endt med at blive sat i produktion, forklarer Niels Erik Dahl.

Tænkt i nye baner

Det stod hurtigt klart, at der skulle tænkes i nye baner, og ved at have to sæt hjulpar i tandem efter hinanden var det muligt både at vippe bagover, forover og køre med et lastbilhjul uden at belaste ryggen på noget tidspunkt.

For at kunne rotere hjulet for at få bolte og bolthuller til at stå ud for hinanden, er dækhunden forsynet med et hjulsæt på midten, og ved at lade de to rørstykker dækket hviler på, være forsynede med kuglelejer, er det netop muligt at rotere hjulet, så huller og bolte passer med hinanden.

Én af dem, som har været med til at give gode råd og komme med forslag undervejs i processen, er Sadetin Kavak fra Euromaster i Horsens.

- Et lastbilhjul med dæk vejer omkring 120-135 kilogram, og derfor er det vigtigt at have gode hjælpemidler. Den dækhund, som vi har været med til at udvikle og haft lejlighed til at prøve i praksis, sparer tid og ikke mindst vore rygge, lyder det fra Sadetin Kavak.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.907