23948sdkhjf

Jeg ville vælge det samme igen

Efter 25 år i Tenneco og 40 år i autobranchen har Bernhard Nørby aldrig været i tvivl om, at han er havnet i den rigtige branche og internationale virksomhed.
Monroe, Walker og Tenneco. Tre navne, som personificeres med Bernhard Nørby, og sikkert i nævnte rækkefølge. Tirsdag den 1. juni er det 25 år siden, den dengang 33-årige sønderjyde tiltrådte jobbet som Territory Manager for The Kingdom of Denmark (regional salgschef) for Monroe, med europæisk hovedkontor i Bruxelles.

Den amerikanske støddæmperproducent ejes af Tenneco Inc., som også ejer udstødningsproducenten Walker og som også dengang ejede store virksomheder inden for blandt andet skibsbygning, naturgas og emballage, men som senere er solgt fra.

Allerede i 1977 havde Tenneco købt den danske udstødningsproducent Lydex i Middelfart, men først i 1988 skiftede den også navn til Walker, og da Monroe og Walker blev lagt sammen i 1997 for at udnytte synergieffekten både administrativt og markedsføringsmæssigt mellem de to store leverandører til autobranchen, blev Bernhard Nørby også ansvarlig for Walkers salg. Han flyttede domicil til Middelfart, efter at han i halvandet år havde pendlet mellem hjemmet i Rødekro og hans daværende kontor i Bruxelles, hvor han var regionsdirektør for Monroes salg i Norden, Holland og Schweiz.

I 2003 lukkede Walkers danske produktion, men Tenneco beholdt en salgs- og marketingafdeling i Middelfart for støddæmpere og udstødningssystemer samen med lager og distribution af hele Walkers program med Bernhard Nørby som ansvarlig direktør. Selskabet hedder Walker Danmark ApS, ejes af Tenneco Inc. og har 15 ansatte.

Fristende opfordring

Det var ikke helt tilfældigt, at Bernhard Nørby fik mulighed for at gøre international karriere i autobranchen:

- Jeg arbejdede som produktchef for Boge støddæmpere hos Falkenberg i Kruså, hvor jeg havde været siden 1977. En dag havde vi besøg af John Iversen, som dengang var regional salgschef i Danmark for Monroe. Han havde sagt ja til en stilling hos Monroe i Bruxelles som international marketingkoordinator, og fortalte, at stillingen i Danmark ville blive slået op gennem konsulentfirmaet Lisberg, og det fristede, fortæller Bernhard Nørby.

Der var ikke færre end 58 ansøgere, og Bernhard Nørby var en af de fire, Lisberg udvalgte til den afgørende runde med interviews og tests.

1. juni 1985 tiltrådte han jobbet og rejste til Bruxelles for at blive introduceret og lære virksomheden at kende. Da var John Iversen også begyndt på sit nye job. Efter besøget i Bruxelles og på fabrikken i Sint Truiden arbejdede Bernhard Nørby i de første år fra sit kontor på hjemadressen i Rødekro.

Højt prioriteret information

Dengang som nu er der to importører i Danmark, som importerer støddæmpere fra Monroes hovedlager i Belgien og er lagerførende. Det er Triscan og Mekonomen. Støddæmpernes funktion og ikke mindst deres betydning for sikkerheden var ret ukendt, så blandt hans mange opgaver var at informere om støddæmperne. Ikke kun over for værkstederne men også over for slutbrugerne – bilisterne.

Dette arbejde medførte hurtigt, at Bernhard Nørby blev "Mr. Monroe", som både branchens folk, pressen, myndighederne og det daværende Rådet for Større Færdselssikkerhed kontaktede, når de ville vide noget om støddæmpernes funktion.

På tilsvarende vis benyttede han senere denne erfaring, da han også fik ansvaret for Walker og der kom mere fokus på bilerne og miljøet.

Solid ballast

Bernhard Nørby har imidlertid ikke kun 25 års jubilæum i Tenneco. En væsentlig forudsætning for, at han fik jobbet, var den viden og brancheerfaring, han allerede havde på det tidspunkt og som betyder, at han også kan fejre 40 års branchejubilæum.

- Efter realeksamen kom jeg i 1969 i lære på reservedelslageret hos Opel i Aabenraa. Det var en god læreplads, og selv om vores lagerchef Holger Sibbesen blev opfattet som noget streng, var han en god læremester. Så jeg havde en solid ballast med til mit næste job i 1974 hos Fyns Auto Udstyr FAU i Odense. Her lærte jeg meget om engrossalg og service over for værksteder, så det var en form for videreuddannelse efter tiden i Aabenraa, fortæller Bernhard Nørby.

Engelsk på brugerniveau

I 1974 have Bernhard Nørby en oplevelse, som fik stor betydning for hans senere job i en international koncern. Det var som ungdomsleder fra april til september i en lejr i North Carolina i USA under International Camp Counsellor Program (ICCP), hvor formålet var at give amerikanske børn en bredere viden om, at der er en verden uden for USA.

- Jeg fik opfordringen, fordi jeg havde været spejderleder. Og som 22-årig var det alle tiders mulighed for at lære sproget på brugeniveau. Jeg fik også en meget flot anbefaling med hjem, som, jeg ved, var medvirkende til, at jeg senere fik jobbet i en amerikansk koncern. Her har jeg haft megen nytte af, hvad jeg lærte dengang, siger Bernhard Nørby

I december 1977 var Bernhard Nørby tilbage i Sønderjylland – hos Falkenberg i Kruså – hvor han fik et grundigt indblik i import og dermed også oplevede autobranchen i endnu et perspektiv. Aage Falkenberg gav ham også "sparket" til et komme videre med en teoretisk uddannelse. Først en Højere Handelseksamen, så merkonom og kurser i international markedsføring og økonomi.

Netværk

Bernhard Nørbys mange års brancheerfaring har naturligvis også medført, at han deltager i forskelligt organisationsarbejde og netværk. Han kom med i Autigs bestyrelse i 1998 og har i de seneste fem år været næstformand.

- Det er et godt sted at møde kolleger fra andre virksomheder i branchen, og det har været meget vigtigt, at vi sammen med andre EU-lande har sikret de frie værksteders rettigheder. Op mod 30 procent af de frie værksteders omsætning ville være forsvundet, hvis der var blevet indført en lov om mønsterbeskyttelse, som bilfabrikkerne havde ønsket, siger Bernhard Nørby.

Han har også arbejdet med Autolink – indførelse af et elektronisk samhandelssystem og katalog – som i dag varetages af Tecdoc i Tyskland.

Stadig udvikling

Det vil være naturstridigt, hvis man med den brancheerfaring og det netværk ikke får "følere" og lokkende tilbud om andre topjob, og det har Bernhard Nørby naturligvis også fået. Men han har aldrig følt sig så fristet, at han har haft lyst til at forlade Tenneco. Der er sket utroligt meget i både i Tenneco og i den danske autobranche i alle de år, han har været med. Desuden har han haft lejlighed til løbende at deltage i kurser og uddannelser i koncernen, så han uden at tøve ville satse på det samme vej i dag, hvis han skulle begynde forfra.

- Selv om både støddæmpere og udstødningssystemer i princippet er baseret på de samme principper, som da de blev opfundet for omkring 100 år siden, har produkterne gennemgået en højteknologisk udvikling, og deres betydning er blevet meget opgraderet i de 25 år, jeg har haft med dem at gøre, så selv om der nu er gået 25 år, forventer jeg at fortsætte i nogle år endnu i Tenneco, lover Bernhard Nørby. Han er allerede i dag er af dem, der har længst anciennitet i Tenneco i Europa.

Hjemmebanen

Denne trofasthed over for arbejdsgiveren overgås dog af hustruen Anne, som for længe siden havde 25 års jubilæum som advokatsekretær i samme advokatfirma i Aabenraa.

Anne og Bernhard Nørby kan også glæde sig over, at deres to børn er godt på vej i deres erhvervskarriere. Mia, der 30 år, er cand. merc. og ansat i Dansk Supermarked med et ansvarsområde for indkøb og markedsføring og Mikael, der er 26 år er kunderådgiver i Sydbank på Kgs. Nytorv i København. Når familien er samlet, sker det meget gerne i sommerhuset ved Vestkysten.

Jubilæumsreception tirsdag 1. juni 2010, kl. 14-17 hos på Walker Danmarks, Sjællandsvej 2 i Middelfart
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078