23948sdkhjf

Prisstigninger på alufælge

Straftold og transport giver dyrere aluminium.
Kast et blik på bilerne du møder, og man er ikke i tvivl: Alufælge er blevet hvermands eje gennem de seneste år.

Og ikke uden grund, da det flottere udseende og de, i nogle tilfælde, bedre køreegenskaber er blevet bakket op af jævnt faldende priser over det seneste 10-år.

Men nu vender bøtten, og der er markante prisstigninger lige om hjørnet.

Den verdenshandel, der igen er ved at finde fodfæste efter finanskrisen, har medført en stigende efterspørgsel på aluminium, der derfor, ligesom fragtraterne på containertransport, er steget voldsomt i pris gennem de første måneder af 2010. Og når euroen så samtidig mister megen værdi på grund af de mange syge økonomier i landene under den, er der virkelig dannet grundlag for mærkbare prisstigninger. Kilder i branchen nævner stigninger på helt op til 15 procent på den baggrund.

I den forgangne uge har EU-parlamentet så ydermere vedtaget en straftold på aluminiumsbaserede produkter fra Kina som en modvægt mod de tilskud, den kinesiske stat yder til eksportvirksomhederne. En straftold der hæves fra de hidtidige 4,5 procent til 26 procent.

Hvilken stigning

Et tiltag, der naturligvis i første omgang rammer primært de alufælge, der er produceret i Kina. Hvilket er tæt ved halvdelen af de fælge, der sælges i Danmark. Men det vil spredes som ringe i vandet, da de største aftagere af alufælge, bilfabrikkerne, lynhurtigt vil flytte deres indkøb til andre lande både i Asien og Europa og dermed lægge et større pres på produktionsapparaterne, end de i øjeblikket har kapacitet til. Og i sådan en situation er det næsten en naturlov, at priserne vil stige.

Skrækscenariet er naturligvis fælge, der bliver ramt af både den markedsbetingede prisstigning på omkring 15 procent og toldstigningen på godt 20 procent. Med lidt hovedregning kommer man hurtigt frem til stigninger på tæt ved 40 procent.

- Så galt går det nok ikke, siger Jacob Arnes, direktør i Rally Centeret, der er en af de større fælgimportører i Danmark.

- Det vil markedet simpelthen ikke kunne kapere. Så der er en flugt væk fra Kina som produktionssted for i det mindste at minimere skaderne af straftolden. Men der kommer mærkbare prisstigninger hen over sommeren. Ingen tvivl om det.

- Vi konstaterer da også en markant stigning i efterspørgslen i øjeblikket. Og det bliver nok endnu mere markant i den næste måneds tid i takt med, at kunderne finder ud af, at det faktisk er alvor det her, forklarer fælgmanden fra det sydsjællandske.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078