Afgørelse fra Arbejdsmiljøklagenævnet
Risiko for overbelastning ved manuel håndtering af hjul i reolen kræver en teknisk løfte-løsning.
Nævnet lægger vægt på, at der er tale om løft af en byrde, hvor armene må hæves mere end 60 grader, det vil sige over skulderhøjde. Der er samtidig tale om en vægt på op til 18,6 kilogram, som med den fulde vægt må håndteres i næsten strakt arm, når hjulet skal op.
Nævnet lægger endvidere vægt på, at der foretages et svaj i lænderyggen, når hjulet løftes fra knæhøjde til brysthøjde under opsætningen.
Nævnet har i den forbindelse lagt vægt på, at hjulets balancepunkt (midten/centrum) mindst er 30 centimeter fra kroppen uanset, hvor man har fat.
Dertil kommer, at grebet ikke kan ændres uden risiko for uhensigtsmæssig påvirkning af ryg, skuldre og arme, når håndteringen op eller ned er begyndt
- at man må holde igen, for eksempel ved at løfte det ene ben, når hjulet skal ned
- at der er asymmetri mellem byrden og rygsøjlen, når benet tages til hjælp
- at der er risiko for ubalance, når man står på et ben
- at der vrides i ryggen ved afsætning af det første hjul på vognen.
Endelig lægger nævnet vægt på, at Arbejdstilsynet har oplyst, at der findes et teknisk hjælpemiddel til håndtering af hjul.
Det vil sige, at manuel håndtering af hjul til og fra dækreoler, der er placeret i en højde over cirka 160 centimeter, skal foregå ved brug af en eller anden form for teknisk hjælpemiddel.
Hvilke hjælpemidler, der er bedst egnet til håndtering af dæk fra øverste vange i reol afhænger helt af forholdene på den enkelte virksomhed.
Derfor anbefaler Auto & Miljø, at der foretages en grundig vurdering af forholdene, inden der investeres i nye tekniske hjælpemidler. Auto & Miljø kan være behjælpelig med at foretage en sådan vurdering og tilbyder endvidere kurser i løfteteknik og arbejdsstillinger, hvor der tages udgangspunkt i aktuelle situationer fra medarbejdernes dagligdag, oplyser Anette Åkesson.