23948sdkhjf

SKAD-medlemmer på specialkursus i limning og nitning

Tre værksteder på kursus i Tyskland i moderne sammenføjningsmetoder.
Som de første tre værksteder i Danmark nogensinde, har Rene Larsen fra Larsen Biler i Gørlev, Henrik Hansen fra Jægersborg Autoplade i Gentofte, og Per Hansen fra Per’s Autoopretning i Vojens, deltaget i et specialkursus inden for flermærke-limning og -nitning, i nærheden af Stuttgart i Sydtyskland, den 7. og 8. oktober. Værkstederne har selv stået for alle udgifter forbundet med kurset, der anses af de tre deltagere som en god investering i fremtiden.

Kurset kom i stand i samarbejde mellem ZKF, den tyske karosseriorganisation, og SKAD. Da der i Danmark ikke kan tilbydes opgraderet kursusvirksomhed i moderne sammenføjningsmetoder, har Thomas Krebs, direktør hos SKAD, taget kontakt til ZKF, der også er medlem af AIRC, lige som SKAD. ZKF har som en af de største i Europa et meget stort kursusprogram inden for karosseriområdet, hvilket gennem en AIRC-venskabsaftale nu står SKAD-medlemmerne til rådighed.

- Jeg er rigtig glad for, at SKAD nu gennem denne enestående aftale kan tilbyde medlemmerne unikke og gode kurser, udtaler Thomas Krebs.

Kurset var bygget op med en halv dag teori omkring de nye teknologier, og omhandlede samlingsmetoderne til BMW, Mercedes, Opel, Audi og Porsche. Her gennemgik man limtyper, nittetyper, specielle mærkeforhold og anden spændende viden, som jo er forskellig fra mærke til mærke.

- Kurset indeholdt heldigvis mest praktik. Det er jo tit nemmere for sådan nogle håndværkere som os at lære tingene, når man har det mellem hænderne, siger Rene Larsen.

Åbner op for nye muligheder

Det er kursisternes opfattelse, at der ingen tvivl er om, at de nye sammenføjningsteknikker er revolutionerende i karosserifaget.

Det åbner op for helt nye muligheder, også for arbejde på aluminiumskarosserier.

- Det, at man nu kan skifte for eksempel en bagskærm, helt uden at svejse eller varme på pladerne, er virkeligt banebrydende. Udover at man undgår at svække højstyrke-stålplader, så er galvaniseringen stort set også intakt efter en reparation. Det er jo en stor fordel, når man skal reparere skader i et land, hvor klimaet er så hårdt ved bilerne, som det er tilfælde i Danmark, fortæller Rene med et stolt smil på læberne.

Et vigtigt krav er, at man altid anvender originale OE-produkter, der passer til de enkelte bilmærker. Materialer, så som nitter, lim, spartel, primer, rensevæske og så videre samt, at man følger fabrikkens vejledning, er en forudsætning for at kunne reparere skader på de moderne biler. For selvom teknikken er stort set den samme, så er der væsentlige forskelle på både produkter og fremgangsmåder.

Nye tider kræver ny viden

- Det er vigtigt at gøre det klart for vores medlemmer, at tiden har ændret sig, og det kræver viden for at kunne reparere biler, der allerede nu findes på det danske marked, siger Thomas Krebs.

- Ved mit besøg på en stor kongres på Automechanika i september, blev det udtalt, at man har en forventning om, at cirka 40 procent af de tyske karosseriværksteder ville være nødt til at lukke, fordi de simpelthen ikke kan følge med den nye teknologi. I Danmark er vi cirka fem år bagud Tyskland, hvad alderen af bilerne angår. I Tyskland findes der næsten ingen biler mere, der er ældre end 2003-modeller, tilføjer Thomas Krebs.

- Det faktum betyder, at vi i cirka 2016 står i samme situation som tyskerne lige nu. Derfor har SKAD stor fokus på at uddanne medlemmerne, så de kan håndtere de nye biler, siger han.

Uddannelse hos mange importører er sat på et "need-to-have" niveau, på grund af krisen, hvilket betyder, at forhandlernes pladefolk ikke opgraderes i takt med den nye teknologi.

- Vi har også et ønske om, at Silkeborg Tekniske Skole og TEC er indstillet på et samarbejde, så vi kan opgradere efteruddannelsen her i Danmark. Der er et stort behov, vurderer Thomas Krebs.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172