Større dæklager i hovedstaden
Viggo Laursen er flyttet fra Brøndby til Måløv og har fået bedre plads.
Pladsen er øget fra 1000 til 3000 kvadratmeter, fordelt på to store haller, som tidligere har huset et Tuborg-depot og senest en kommunal parkforvaltning.
I Brøndby var der kun én port at komme ind og ud af med de mange dæk. Det er anderledes i Måløv, hvor der også er indført et mere effektivt lagersystem med scanning.
Staben på ni mand er flyttet med til Måløv, ligesom de fem udbringningsbiler.
- Vi har fået en pæn modtagelse på Sjælland og udvider nu lageret til at omfatte flere varer, ligesom vi på kort sigt ønsker at gennemføre flere udbringninger med egne chauffører, forklarer Michael Laursen, som selv er flyttet til hovedstaden.
- Vi gør ikke dette for at bringe nye dækmærker ind, men for at udvide vores lager, være mere effektive og reducere spildtid, tilføjer han.
Trods finanskrise havde Viggo Laursen fremgang i 2009, og i år ser det endnu bedre ud, idet man ligger 20 procent over sidste år.
- Vi har nået vores hoved- og delmål i det forgangne år, og vi har fået payback på tidligere års store og små investeringer i vores kundekoncepter, så som samme-dags-levering af "alle" dækmærker, Flexlevering, hvor Viggo Laursen samarbejder med 20-30 europæiske grossister i branchen, hvilket giver direkte adgang til det europæiske spotmarked for dæk med levering på op til fem dage, samt marketingssamarbejdet på www.hjulskift.dk, som nu omfatter 220 værksteder. Så fremtiden ser positiv ud, siger Michael Laursen.
- Det gælder specielt inden for support af bilforhandler-kanalen lige fra aftaler med bilimportører om oplagring af for eksempel fælge til aftaler med det enkelte bilhus om den daglige drift af deres dæklager, tilføjer han.
Viggo Laursen har således allerede siden foråret haft en fælg-aftale med Nissan.
Nyt telefon-system
Med hensyn til vinterdæk har Viggo Laursen indkøbt samme mængde som sidste år.
- Vi føler, at vi har de rette produkter på lager, fastslår Michael Laursen.
Ud over hovedkontoret i Aalborg har Viggo Laursen afdelinger i Århus, Odense og Måløv.
- Der er tale om fire selvstændige afdelinger, som er næsten lige store, forklarer han.
Firmaet kan skaffe stort set alle dæk, men kører fuldt program inden for Michelin, Conti, Nokian og Maloya.
- Maloya lever sit eget liv og holder sin markedsandel på to procent, oplyser han.
Selskabets samlede lagerkapacitet er 200.000 dæk.
I øvrigt er Viggo Laursen i gang med at indføre et helt nyt telefon-system, som skal sikre den absolut bedste telefon-support i dækbranchen.
- Vi er jo fire callcentre, der hjælper hinanden både lokalt og nationalt. I dag kommer 65 procent af vores ordrer via internettet, men for dem, der foretrækker telefonen, skal vi forbedre os, lover Michael Laursen.