23948sdkhjf

Lancerer brugertilpasset elbil

Horsens-virksomheden ECOmove har i over et år arbejdet med at designe en elbil, der kan tilpasses bilisternes individuelle behov.

Bilen vil sætte nye standarder for, hvor langt en elbil kan køre pr. ladning, og hvor energieffektiv en elbil kan blive. Den første model af ECOmove-bilen blev vist frem ved en konference i tirsdags den 28. september hos LRØ i Horsens.

ECOmove fremviste premiere-modellen af den elbil, som skal bryde med de nuværende standarder for, hvordan en elbil kan indrettes, og hvordan den fungerer i praksis. ECOmove-bilen er fra begyndelsen tænkt som en elbil og ikke er en ombygget benzinbil.

- QBEAK, som vi kalder bilmodellen, er - så vidt det overhovedet har været muligt - bygget af materialer, der kan genanvendes, siger Mogens Løkke, direktør hos ECOmove.

Materialerne er blandt andet kevlar, komposit (som vindmølle-vinger), aluminium og plast, hvilket giver flere muligheder for formgivning og bæredygtig genanvendelse af materialer.

Elbilen er baseret på letvægts-teknologi, som sammen med en fleksibel opbygning er med til at sikre, at bilen kan køre op til 300 km på en opladning. Et nyudviklet hjulophæng er desuden med til at bringe den samlede vægt ned og reducere omkostningerne til både drift og vedligehold.

Bilen er tiltænkt både professionelle kunder og privatbilister. ECOmove oplever, at efterspørgslen lige nu er størst hos offentlige og private virksomheder, og det vil tydeligvis være her, at der for alvor sættes skub i elbil-markedet.

ECOmove har netop samlet sine aktiviteter i Vitus Bering Innovation Park i Horsens og udvidet medarbejderstaben med tre specialister, som hver især skal bidrage til den fremtidige videreudvikling af bilen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08