Så var det ML-Pris tid
26 nybagte svende inden for metalfaget blev hædret med medaljer og legater.
De var blevet tildelt ML-Prisen, der er en landsdækkende præmieringsordning for lærlinge, der med særligt godt resultat har gennemført en uddannelse med tilknytning til Metalindustriens uddannelsesudvalg. Prisuddelingen fandt traditionelt sted i Den Sorte Diamants flotte Dronningesal med underholdning, morgenmad og buffet til frokost.
Undervisningsminister Tina Nedergaard holdt festtalen, og hun kaldte prismodtagerne rollemodeller, der præcis har gjort hvad regeringen har lagt op til - nemlig uddannet sig på højt niveau.
- I er rollemodeller som viser vejen for Danmarks fremtid, sagde hun.
Desuden var der indlæg af sekretariatschef i Metalindustriens uddannelsesudvalg Lars Espersen og direktør Lars Goldschmidt fra DI.
Forbundssekretær i Dansk Metal, Per Paaskesen afsluttede.
Hvilket metal
ML-Prisen har tre grader: bronze, sølv og guld, og de unge nybagte svende ved ikke på forhånd hvilken karat, deres udmærkelse har.
De er indstillet til belønning af praktikvirksomheden, den tekniske skole og/eller de skuemestre, der deltager i lærlingens svendeprøve.
En lærling skal have opnået karakteren 12 på svendebrevet og skal desuden have udmærket sig som en god kollega og samarbejdspartner.
Indstillinger til prisuddeling skal være Metalindustriens uddannelsesudvalg i hænde senest 30. juni, og den endelige udvælgelse af prismodtagere foretages af en særlig bedømmelseskomité.
Udover medaljerne uddeles flere legater ved den årlige uddeling af ML-prisen.
Fire til bronze
De fire automekanikersvende fik alle medalje af bronze.
René Worm, mekaniker, 20 år, er uddannet på TEC København og hos Terminalen i Birkerød, hvor han arbejder i dag.
- Det, jeg kan lide ved mekanikerjobbet er, at man reparerer noget, der er i stykker og får det til at virke. Jeg elsker også at rode med min egen bil, men der er sjældent tid, fordi jeg skal lave alle mulige andres. Der er mange, jeg kender, som kommer og spørger: Kan du ikke lige ? Derfor har jeg ikke så meget tid til min egen Honda Civic. Men man siger vist også, at mekanikerens bil altid er den værste, fortæller René Worm.
Han drømmer om en dag at få sit eget værksted. Det taler han lidt med en kammerat om, som har den samme drøm.
- Men det er en sindssyg hård branche. Der er SÅ meget konkurrence.
Lige nu kigger vi lidt efter lokaler. Men mest for sjov.
Han har ingen umiddelbare tanker om videreuddannelse højst om nogle kurser inden for et specielt felt.
- Jeg skal ikke mere på skolebænken. Det er jeg færdig med, siger han.
Først markrace
Morten Kjær Jensen, mekaniker, 21 år, uddannet på Mercantec i Viborg og Egon Hansen & Søn, arbejder hos Egon Hansen & Søn, hvor han efter udstået læretid er blevet fastansat.
Da Morten Kjær Jensen i ungdomsskolen kørte markrace fandt han ud af, at det var sjovt at skrue på gamle biler. Alligevel faldt førstevalget af uddannelse på datafagtekniker.
Selv sætter han mest pris på, at han i læretiden fik lov til at prøve det meste. Blandt andet fordi værkstedet var så lille, at alle var nødt til at kunne det meste, som han siger.
Alligevel mener han, at han har meget at lære endnu. Derfor håber han at kunne blive på værkstedet nogle år.
På længere sigt drømmer Morten Kjær Jensen om at få sit eget værksted. For ham er arbejdet også hans hobby. Og derfor går en stor del af fritiden også med at skrue på biler enten hans egen Skoda Superb der allerede er bil nummer tre på vennernes gamle lig eller familiens. Det foregår hos en kammerat, der har en lift, de kan stå ved.
Tatoveret firben
Mogens Spaabæk, mekaniker, 32 år, arbejder i Ringkøbing på værkstedet A.V. Vejgaard, mest med VW og Audi.
Efter skolen valgte Mogens Spaabæk at tage på handelsskole. Efter at have taget en HH fik han en læreplads som lagerekspedient, hvorefter han arbejdede i otte år, indtil han synes, der skulle ske noget andet.
- Da jeg var på lageret, interesserede jeg mig meget for det, der skete på værkstedet. Så jeg ville prøve at kontakte min tidligere arbejdsgiver for at høre, om der var mulighed for en læreplads. Og det var der heldigvis, fortæller han.
Mogens Spaabæk var til svendeprøve i december sidste år og blev udlært 5. maj. Bagefter fik han lov at blive på arbejdspladsen.
Sin dygtighed takker han alle sine kolleger for. "Det er jo dem, der har lært mig det, jeg kan," som han siger.
Måske ingeniør - engang
Kasper Høgh, mekaniker, 25 år, har en matematisk studentereksamen fra 2004, uddannet på Mercantec i Viborg og på Sølvsten Biler i Viborg, hvor han fortsat arbejder.
For at tjene nogle penge, tog Kasper Høgh efter sin skoletid arbejde på Vestas i halvandet år med henblik på at blive ingeniør eller arkitekt. Men undervejs kom han i tanker om, at biler altid har været hans store interesse. Og så besluttede han sig for at spørge Sølvsteen der ligger lige over for Vestas om han måtte komme derover i lære.
Det måtte han, og hos Sølvsteen beskriver de ham som en rigtig Audi-person.
- Åh ja, man har vel en passion, som han siger og må hårdt presset indrømme, at han faktisk har en Audi-tatovering et firben fra en Audi-reklame på foden.
Engang i fremtiden kan Kasper Høgh sagtens finde på at opfylde sin drengedrøm om at blive ingeniør. Men ikke lige nu, hvor han stadig synes, at der er meget at lære i forhold til bilerne.
Hans aktive interesse for racerbiler har medført, at han er kommet til at kende en masse i branchen. Således har han blandt andet rejst rundt med Porsche-teamet og Aston Martin-teamet i Tyskland og været i Dubai for at arbejde med racerbiler for nogle teams dér.