Chevrolet gennem 100 år
Schweizeren, der skabte verdens bedst sælgende bil i USA, var en legendarisk racerkører og står som buste ved Indianapolis.
Det var Louis-Joseph Chevrolet, født i Schweiz den 25.december 1878, søn af en urmager, og racerkører med succes i USA, der grundlagde Chevrolet-koncernen. Hans mål var at udvikle en bil, der tog kampen op mod Fords model T. Han fik hjælp af W. C. Durant, som han havde kørt racerløb for i Buick med succes. Blandt andet på Indianapolis-banen.
Durant hjalp Chevrolet med udvikling af modellen "Six", før Durant kontrollerede General Motors. Den var udstyret med 4,9 liters sekscylindret motor med sideventiler, og blev prissat til 2150 dollar, hvilket var mange penge dengang. Senere kom andre modeller, blandt andet med firecylindret topventilet motor, der kun kostede 875 dollar.
Bøde for racer-misbrug
Der er en interessant anekdote fra 1911, hvor Louis-Joseph Chevrolet testede topfarten i sin første bil på Detroit Boulevard. Efter at have kørt mere end 100 kilometer i timen blev han stoppet af politiet og sagsøgt. Dommeren gav ham en bøde på 20 dollar. Hvorfor spurgte Chevrolet? Dommeren svarede, at de 10 dollar var for at køre for stærkt, og de andre 10 dollar fordi han havde misbrugt eget navn som en berømt racerkører på en offentlig vej.
Solgte til GM-stifter
Louis-Joseph Chevrolet var en kendt person i Michigan, hvor han havde kørt flere løb og vundet en del siden 1905, mens hans mål blev nået om at skabe en konkurrent til den tids mest sælgende bil, Ford T. Chevrolet er siden blevet det mest sælgende bilmærke på kloden, og er gennem alle årene blevet kendt som et billigt mærke.
I 1917 solgte Chevrolet aktierne i selskabet til W. C. Durant, der havde grundlagt General Motors med andre mærker. Fra 1917 til 1920 havde kun Ford og Dodge et større salg. Derefter overtog Chevrolet førertrøjen.
Mistede alt i krak
Louis-Joseph Chevrolet mistede hele sin formue ved børskrakket i 1929. Han vendte tilbage til Chevrolet og fik arbejde som mekaniker. Han døde den 6. juni 1946, og er begravet tæt ved Indianapolis-banen i Indiana.
Foran Indy Museet på Indianapolis-banen står en buste af legenden, som blev en af de først kendte racerkørere i USA. Ikke mange udenfor USA kender denne historie omkring et af de mest kendte bilmærker på kloden. Grundlagt af en schweizer, men han ville vende sig i graven, hvis han vidste, at de mest sælgende Chevroleter i dag på mange markeder kommer fra Sydkorea. Det er en smart markedsføringspolitik fra GM og datterselskabet Chevrolet. De har intet med den oprindelige politik at gøre - udover at de er billige.