23948sdkhjf

Dansk EU-enegang for biobrændstoffer

Alle EU-lande - bortset fra Danmark og Malta - har lovgivning om, at der skal blandes ethanol og biodiesel i brændstoffer til biler og andre køretøjer. Tysk organisation peger på, at der er store forskelle i kravene fra land til land og ser dette som eksempel på dårlig harmonisering af EUs regler for biobrændstoffer.
Kravene om iblanding af biobrændstoffer, biodiesel og ethanol, i henhold til lov er dramatisk forskellig i EUs medlemsstater. Det påpeger den store tyske organisation UFOP - Union zur Förderung von Oel- und Proteinpflanzen - i en netop offentliggjort pressemeddelelse.

UFOP ser de nævnte forskelle fra land til land som et eksempel på, at harmoniseringen af EUs politik for biobrændstoffer er dårlig.

- Derfor tror UFOP, at introduktion af iblanding af syv procent biobrændstof er et centralt krav i Europa. Det vil blive muligt at gennemføre iblanding af syv procent ved en ændring af dieselnormen EN 590 (B7), fremgår det af pressemeddelelsen fra UFOP.

Danmark og Malta afviger fra øvrige EU-lande ved slet ikke at have gennemført national lovgivning i henhold til EUs forordning om biobrændstoffer.

- Det er både skuffende og tankevækkende, at Danmark sammen med Malta er ene om ikke at have lovgivet i henhold til EU's forordning om tilsætning af biobrændstoffer. Det er meldt ud, at lovgivningen vil være klar per 1. juli 2011, der også er absolut sidste frist for at opfylde kravene fra EU om, at der skal være 5,75 procent biomasse i alt brændstof. Der kan selvfølgelig blive tale om en ny udsættelse. Lovgivningen skulle ellers have været klar 1. januar i år, men det blev udsat til 1. juli næste år, siger direktør Bjarne Simonsen, Emmelev A/S, til Grovvarenyt i en kommentar.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062