23948sdkhjf

Dækbranchen går sammen om øget sikkerhed og kvalitet

Manglende dæksikkerhed kan være livsfarlig. Alligevel er der ingen lovkrav om kontrol af dækcentre eller undervisning af deres personale. Derfor har branchen selv taget initiativ til en standard for uddannelse, opgaveudførelse og opfølgning.
Der er intet lovkrav om, at montering og reparation af dæk skal udføres af faguddannet arbejdskraft. Det har resulteret i et samarbejde mellem branchens aktører for at sikre øget kvalitet og tryghed.

- Tandlægen skal være faguddannet, men modsat i for Norge gælder det ikke for dækmanden. Det er paradoksalt, for konsekvensen kan blive langt større af et hul i dækket end i tanden. Ordene kommer fra Volker Nitz, direktør for Dækbranchens Fællesråd.

Sammen med Teknologisk Institut har branchen udarbejdet et fælles koncept for uddannelse, opgaveløsning og løbende kontrol hos landets dækcentre - i tæt samarbejde med kæderne Super Dæk Service, Euromaster og QuickPot. Endvidere deltager en række centre fra FirstStop og PointS i ordningen sammen med enkelte forretninger uden for de store kæder. Initiativet har to ben: dels et uddannelseskoncept, som søsættes i starten af det nye år, og dels en værkstedskontrolordning, der allerede nu er i kraft.

Kontrolordning giver tryghedsstempel

Certifikatet "Dette værksted er kontrolleret af Teknologisk Institut" viser, at det enkelte dækcenter deltager i kontrolordningen.

- Det indebærer eftersyn af blandt andet dæktryksmålere, momentnøgler samt afbalancerings- og hjulindstillingsapparater. Desuden kontrollerer vore inspektører, om reparation og lapning af dæk udføres korrekt og i henhold til den nye standard for dækreparation, forklarer chefkonsulent Peter Rytter fra Teknologisk Institut.

Retningslinjerne for reparation foreskriver blandt andet, at såvel person- som lastvognsdæk altid afmonteres inden lapning. - Ved punktering er det nødvendigt at kontrollere, om der er sket indvendig skade på dækket, som ikke er

synlig udefra. Opdages nedsat lufttryk for sent, kan konsekvensen blive varmeskader, som i værste fald kan resultere i en livsfarlig eksplosion, siger Peter Rytter. Han opfatter kontrolordningen som et tryghedsstempel for forbrugeren.

- Man kan forvente, at værksteder med kontrolcertifikatet udfører reparation og montering på en sikker og fagligt korrekt måde samt efter veldefinerede forskrifter. Det er væsentligt, eftersom vi løbende oplever ulykker, hvor manglende dæksikkerhed spiller ind, vurderer chefkonsulenten. Han fortæller, at ordningen er inspireret af et lignende tiltag i rustbeskyttelsesbranchen, som ifølge Teknologisk Institut er yderst vellykket.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109