Skrot skrotningspræmien
Forslaget om en ny skrotningspræmie for gamle biler er - desværre - helt ubrugeligt, mener Håndværksrådet.
For det første er den foreslåede skrotningspræmie betinget af, at bilejeren køber en helt ny bil i stedet. Det er urealistisk, at ejere af gamle biler, som er mindre end 15.000 kroner værd, vil købe en ny bil til erstatning, så forsalget giver ikke det forventede provenu til statskassen.
- Indførelsen af en skrotningspræmie vil ramme mekanikere og forhandlerne af brugte reservedele og brugte biler hårdt, da deres lagre vil falde i værdi og omsætningen vil dykke. Det er ikke sund erhvervspolitik at understøtte én del af autobranchen med et forslag, som til gengæld giver klare negative konsekvenser for andre dele af branchen, siger chefanalytiker i Håndværksrådet Mads Engberg.
Dårlig timing
- Desuden er man nødt til at spørge sig selv, om der overhovedet er behov for dette forslag lige nu. Krisen er ved at være overstået, og bilsalget er på vej op. Faktisk er bilsalget steget med 45 procent det sidste år og bilimportørerne forventer et godt år i 2010. Timingen i forslaget virker derfor ikke fornuftig, udtaler han.
- Erfaringerne fra Tyskland, hvor man har haft sådan en ordning, skræmmer. Der kom gang i bilsalget i en periode, mens der var en præmie, men efterfølgende er bilsalget gået endnu mere i stå end tidligere. Det er et skræmme-eksempel på en stop-go effekt, som har flere skadelige end positive konsekvenser. Også for nybilforhandlerne, mener Mads Engberg.
- I stedet for at vedtage endnu et krisetiltag, skal politikerne hellere se virkeligheden i øjnene og skabe sunde vækstbetingelser, som gør autobranchen i stand til at være bæredygtig i mange år frem. Det er langt bedre end den foreslåede hovsa-politik, der gør mere skade end gavn, bemærker han.