23948sdkhjf

Krisen gør firmabiler grønnere

Danske virksomheder vil hellere have tips til at spare penge, end de vil høre om miljørigtige biler. Alligevel styrtdykker firmabilernes udledning af CO2. Og firmabiler bliver endnu grønnere i år, forudser Lars Eegholm fra LeasePlan Danmark. Den gennemsnitlige CO2-udledning, der i 2007 var på 164 g/km, forventes at falde til 144 g/km i år.
Meget er sket, siden grønne firmabiler for et par år siden stod højt på dagsordenen hos danske virksomheder. I dag vurderer danske flådeadministratorer, at "rådgivning om en mere miljørigtig bilfåde" er det mindst vigtige blandt ti kriterier. Det viser en undersøgelse, som TNS har gennemført for LeasePlan.

- Resultatet harmonerer godt med det, vi oplever hos vores kunder. Krisen har taget brodden af de vildeste miljøambitioner, ligesom de nye afgiftsregler har medført, at de mest miljøvenlige biler (med energimærke A, B eller C) er blevet mere økonomiske. Miljø og økonomi er blevet to sider af samme sag, siger Lars Eegholm, adm. direktør hos LeasePlan Danmark. Han understeger dog, at de grønne ambitioner lever videre.

Miljøpragmatisme

- Økonomi og omkostningsreduktioner har førsteprioritet de fleste steder, og i det omfang miljøtiltag kan spille positivt ind på økonomien, er der også stor interesse for det. Vi ser en slags miljøpragmatisme, og det afspejler mange af de bilpolitikker, vi hjælper virksomhederne med at udforme, siger han.

I forhold til sidste år er kriteriet "at have en kontaktperson hos leasingselskabet med branchekendskab" steget mest i betydning. Fire ud af fem finder dette meget eller særdeles vigtigt i årets undersøgelse.

- Det er en ny type biler, der giver den bedste økonomi, men samtidig vil virksomhederne ikke lægge for mange begrænsninger på medarbejdernes valg. Firmabiler betragtes fortsat som et medarbejdergode, og ordningen er jo pålagt en ikke uvæsentlig egenbetaling. Der er også stor interesse for – og usikkerhed om – elbilerne, og derfor ønsker mange at vide, hvordan branchen agerer generelt, siger Lars Eegholm.

CO2-udledningen falder

Udviklingen i CO2-udledningen kan aflæses i de mange tusind biler, LeasePlan årligt indregistrerer. Den gennemsnitlige CO2-udledning i 2007 på 164 g/km var således reduceret til 155 g/km i 2009, og LeasePlan forudser, at den udvikling fortsætter i år.

- Vi ser stadig mange af de klassiske firmabiler køre ud fra forhandlerne, men i mange tilfælde er det med en mere miljørigtig motor. Min forventning er, at bilerne bliver endnu grønnere i år, og indtil videre tegner det til, at den gennemsnitlige udledning kommer ned på 144 g/km, siger Lars Eegholm.

LeasePlan Danmark administrer over 22.000 biler på vegne af danske virksomheder og kommuner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062