23948sdkhjf

Ny teknologi i biler kan redde liv på vejene

Mange ulykker i trafikken kunne forhindres, hvis alle biler var udstyret med moderne sikkerhedsudstyr. Men det danske afgiftssystem står i vejen. En ny mærkningsordning skal vejlede bilisterne om de nyeste sikkerhedsteknologier, oplyser FDM.
Biler, der selv kan bremse, forhindre en ulykke eller ringe op til alarmcentralen, kan være med til at redde liv på de danske veje. Derfor hædrer de europæiske bilklubbers sikkerhedssamarbejde, Euro NCAP, som FDM er en del af, nu de bilmærker, der har gjort noget ekstra for at redde liv på vejene ved at indføre ny sikkerhedsteknologi i bilerne. Ti bilproducenter vil fremover kunne skilte med, at de har opnået Euro NCAP's nye sikkerhedsmærkning, Euro NCAP Advanced.

- Med Euro NCAPs nye sikkerhedsmærkning får bilkøberne endnu bedre mulighed for at vælge den mest sikre bil. Derfor mener vi også, at det er vigtigt, at forbrugerne bliver oplyst om denne nye mærkning. Samtidig håber vi, at et initiativ som Euro NCAP Advanced vil få bilproducenterne til i endnu højere grad at fokusere på og udvikle nye teknologier, der kan redde liv i trafikken, siger FDM's adm. direktør Thomas Møller Thomsen.

Teknologierne, der har opnået mærkningen, er alle blevet udviklet inden for de seneste år og findes allerede i en række biler. Dog er det de færreste danskere, der har råd til at købe biler med den livreddende teknologi, og det kan i værste fald påvirke bilisternes chancer for at overleve en ulykke i trafikken.

- Registreringsafgiften er desværre en medvirkende årsag til, at de færreste danskere vil få glæde af de nyeste sikkerhedsteknologier i bilerne, da der kun er afgiftsfradrag på ganske få teknologier. Så selv de allernyeste biler på markedet bliver ikke solgt med den fulde sikkerhedspakke, fordi de færreste danskere har råd til at betale tre gange systemets reelle pris. Derfor er det nødvendigt én gang for alle at få gjort op med den danske afgiftsmodel, mener Thomas Møller Thomsen.

Europæiske beregninger har vist, at de nye sikkerhedssystemer på årsplan kan redde tusindvis af liv.

Euro NCAP har siden 1997 udført crashtest, for at give forbrugerne viden om, hvilke biler der er de mest sikre. Dette har betydet, at bilproducenterne i dag arbejder målrettet med at forbedre sikkerheden i bilerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063