23948sdkhjf

Porschenyt i Geneve

Porsche præsenterer to nyheder på Geneve-udstillingen i begyndelsen af marts. Det er en ny topmodel til kunder, som kræver det absolut bedste og hurtigste med sublime egenskaber hele verden rundt. 911 Turbo S med seks-cylindret boksermotor med dobbelt turbolader og variabel turbine geometri. Sammenlignet med forgængeren er effekten øget med 30 hk til 530 hk, med et maksimalt drejningsmoment på hele 700 Newtonmeter, men Porsche lover alligevel et gennemsnit på 11,4 kilometer per liter. Den leveres med dobbeltkobling, og motoren trækker på alle hjul. Den klarer 0-100 kilometer på kun 3,3 sekunder og 0-200 kilometer på imponerende 10,8 sekunder. Den har en topfart på 315 kilometer i timen, og så er den udstyret med nyudviklede keramiske bremseskiver fra Brembo, og masser af udstyr som 19-tommer hjul. Er man interesseret, og pengepungen kan klare en stor udskrivning, kommer den til salg i Danmark i løbet af maj til 3.742.534 kroner for coupé-versionen, mens cabrioletudgaven koster 3.992.007 kroner.

Den anden Porschenyhed er det direkte modstykke, og måske mere interessant. Det er modellen 911 GT3 Hybrid. Porsche oplyser, at hybrid-teknologien bliver udviklet specifikt til motorsporten med to elmotorer, der hver udvikler godt 95 hk, som supplement til den seks-cylindrede boksermotor, der i forvejen sparker 480 hk af sig. I alt 670 hk. Den energi, som tidligere gik til spilde fra varmen i bremserne, bliver nu udnyttet som ekstra kræfter under accelerationen.

Hybridløsningen har flere fordele, oplyser Porsche. Den øger kræfterne til flere hk, men er samtidig brændstofbesparende, som gør det muligt at reducere den vægt, der normalt findes i tanken, eller muligheden for at nedsætte antallet af nødvendige pitstop for at fuldføre løbet. Hybrid-teknologien er ikke udviklet af Porsche selv, som ellers har en meget stor udviklingsafdeling, men af engelske Williams Hybrid Power Ltd. Der er tidligere vist en lignende løsning til Formel 1, blandt andet til AT & T Williams teamet, der blev vist for en del år siden i Geneve. FIA, der styrer bilsportens regulativer, har ikke godkendt udviklingen. Udviklingen var for tidligt ude. I dag er situationen anderledes. Begge Porschenyheder har premiere på Geneve-udstillingen. Den nye hybrid-model skal testes i 24 timers løbet på Nürburgring medio maj. Porsche har vundet mere end 20.000 sejre over de seneste 45 år på banerne, som selskabet med de absolut fleste sejre.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078