Vredestein har gang i det hele
Hollandske Vredestein, der nu er indisk ejet, kan også herhjemme tilbyde dæk til alle behov, fra sommer- og vinterdæk, helårsdæk og til landbruget.
Den hollandske chef i Skandinavien, Jaap van Hessum, blev samtidig udnævnt til ny direktør for salg og marketing i Europa. Han er afløst af svenske Bo Månsson, mens danske Niels Hansen, der varetager salget i Danmark på 15. år, er den samme, og det er et job, han trives godt med, selv om han er ene mand på skuden i Danmark.
Krisen i 2008-2009 taler man meget om i dækbranchen, men i år er Vredestein tilbage på sporet som i 2007. Niels Hansen mener, at det skyldes, at Vredestein tilbyder dæk til alle behov, sommer- som vinterdæk, helårsdæk og store dæk til landbruget, som er cirka 25 procent af omsætningen i Danmark. Men ikke mindst også, at Vredestein har en godt omdømme for kvalitet - måske er dækkene lidt dyrere end andre, men med lang levetid til en fast og stabil kundekreds.
30 procent op
Salget er steget med cirka 30 procent i år. Niels Hansen mener ikke, at det alene skyldes den lange vinter, hvor alt blev udsolgt ret hurtigt, men ligeså meget at danskerne nu begynder at købe dæk efter behov. For et par år siden oplevede Niels Hansen vinterdæk, der måske var op mod 7-8 år gamle, før de blev skiftet. De må ikke være mere end højst fire år, før de begynder at ældes og bliver farlige at køre med. Det forstår danskerne bedre i dag, mener han, og de professionelle grossister er blevet bedre til at rådgive.
Tre programnyheder
Vredestein har tre nyheder at tilbyde i produktprogrammet i år: Sommerdækket Ultrac Cento, helårsdækket Quatrac3 med vintermønster og compund i den ene side og sommer compound i den anden side, samt vinterdækket Snowtrac3.
Den nye lovgivning med mærkning af dæk om rullemodstand, brændstofforbrug, vådgreb og støj, som vi kender det fra biler køleskabe og vaskemaskiner med mere, vil afgjort holde en del mindre seriøse dækproducenter fra Asien væk fra Europa, mener Niels Hansen.
Vredestein ikke har de store markedsføringsbudgetter at slå om sig med, som de større producenter. Dækkene sælges på kvalitet. Vredestein udstiller kun på én messe i Danmark hvert tredje år, Agromek i Herning, med de store landbrugsdæk op til 850 centimeter bredde. Den finder sted i slutningen af november.
Apollo dæk til Danmark
Danmark får næste år endnu et nyt dæk fra indiske Apollo, der som nævnt nu ejer Vredestein. De er allerede startet på fire store markeder i Europa i år. Apollo er ikke et billigdæk, bedyrer Niels Hansen. Det er kvalitet, som allerede leverer OE til flere asiatiske bilproducenter.
Det nye ejerskab har blandt andet betydet, at der er tilført flere fuldautomatiske maskiner til produktionen i Holland med øget produktivitet, og der arbejdes 24 timer i døgnet på alle ugens syv dage. Alle Vredestein dæk er mærket med de nyeste symboler for sikkerhed med mere, men hvad venter man sig af Apollo i Danmark?
Vinter-hamstring i gang
- Det er lidt for tidligt at udtale sig om efter det sidste turbulente år, men det bliver spændende, og jeg kan sige så meget, at vi allerede har restordre på vinterdæk med stigende efterspørgsel. De næste par uger bliver meget spændende. Sidste vinter var hård og lang, også på markeder som i Storbritannien, hvor det ikke plejer at være så hårdt. Jeg mener, der er tale om hamstring af vinterdæk i disse uger for at undgå samme situation som sidste år. Det lærte vi alle af, siger Niels Hansen.
Han opfordrer til at gå ind på hjemmesiden www.vredestein.dk for at se, hvilket lufttryk, der skal være i dækkene på de enkelte biler, som ifølge Dæk Seminaret forleden i Tåstrup er meget vigtigt. Rigspolitiet oplyste ved samme lejlighed, at alt for mange danske bilister kører med for lidt luft i dækkene, og 15-20 procent kørte fortsat på vinterdæk i sommerhalvåret. Det er med livet som indsats. Datterselskabet Maloyas dæk importeres af Viggo Laursen, Ålborg.