Tom Kristensen med fremme i Goodwood Revival
Goodwood Revival, der blev afviklet 17.-19. september, kunne i år præsentere Tom Kristensen som en af de mange racerkørere, der stillede op i klassiske biler fra før 1966. Danskeren stillede op i intet mindre end tre løb, der alle hører til blandt de mest spændende racerløb, der blev kørt.
Alligevel var det en sensation, at Tom Kristensen i år var blandt kørerne. Han fortalte, at han var inviteret af Lord March, der ejer stedet, mens Audi Motorsport havde givet accept til, at der denne weekend i stedet blev kørt Austin og Ferrari. Så det var lidt af en sensation, der var tale om.
Det første løb hvor Tom Kristensen gjorde sig gældende var St. Marys Trophy, et 25 minutters racerløb for standardvogne fra perioden 1950-59. Der blev kørt to heat, det ene med professionelle kørere, det andet typisk med ejere, der nok kunne køre race, men ikke med samme erfaring som i det første løb, hvor Tom Kristensen i Austin A95 Westminister var oppe imod andre tidligere og nuværende racerkørere som Martin Brundle (Austin A35), Jochen Mass (Mercedes 220 S), Jackie Oliver (Ford Prefect), Rauno Altonen (Standard Ten), Patrick Watts (Volvo 122S) og Derek Bell (Jaguar MK1) med flere. Det var således et meget blandet felt af biler, der kom til start.
Godt fra start
Tom Kristensen havde i kvalifikationen sikret sig poleposition og lagde sig da også godt fra start, men med Patrick Watts i Volvo 122S straks efter. Martin Brundle blandede sig også helt fremme med sin Austin A35. De to biler var tydeligvis hurtigere og pressede Tom Kristensen. Efter 11 omgange kunne Volvoen dog ikke mere, mens Martin Brundle i et forsøg på at komme forbi Tom Kristensen kom for tæt på og foruden buler, så ødelagde en punktering hans chancer.
Tom Kristensen der viste blændende kørsel, kunne herefter køre i mål som vinder af et af weekendens mest spændende løb. Gennemsnitshastigheden i den gamle Austin fra 1956 havde ligget på over 135 km/t, så de gamle biler kan bestemt godt komme op i fart.
Nick Naismith måtte i andet heat af St. Mary"s Trophy tage til takke med en fjerdeplads, så den samlede præstation for Kristensen/Naismith rakte til en tredjeplads. Vinderen blev her Derek Bell/Anthony Williams i Jaguar Mk. 1. Og nok var der forskel på bilerne, men samtidig viste St. Marys Trophy, hvor stor betydning det har at have rette mand bag rattet, når der køres racerløb.
RAC TT Celebration
Royal Automobile Club TT Celebration er det mest opmærksomhedsskabende løb på Goodwood, hvor bilerne i sig selv skaber enorm interesse. Der er tale om sportsvogne, der, hvis de kom på auktion, kan sælges for over en milliard kroner: Otte Ferrari 250 GT/GTO, fem AC Cobra, fire Jaguar E-Type Lightweight, tre Aston Martin DB 4GT og en række andre lukkede sportsvogne fra starten af 1960erne.
Tom Kristensen kørte her en Ferrari 330 LMB sammen med Bobby Verdon-Roe. De havde opnået poleposition under kvalifikationen uanset, at Tom Kristensen kunne fortælle, at der her havde været problemer med bremserne. Desværre var der også problemer, da selve løbet blev kørt, så bilen måtte udgå efter 16 omgange af det timelange løb, der i stedet blev vundet af Gouron/Hardman i en Ferrari 250 GTO/63 med en gennemsnitshastighed på cirka 155 km/t. Det er fantastisk at se disse biler til trods for deres astronomiske værdi blive brugt til, hvad de er blevet produceret til: Racerløb!
Ejeren af en Jaguar E-Type Lightweight kan dog se frem til en større regning efter, at bilen ramte barrieren, men heldigvis skete der ikke personskade. Man kan ikke lade være med at tænke, at det må koste en formue at få udbedret skaderne, men har man biler i den klasse, så er det tydeligvis ikke noget man behøver bekymre sig om
Sussex Trophy
Det var Bobby Verdon-Roe, der sad bag rattet i Ferrarien under RAC TT Celebration, men Tom Kristensen kom nu alligevel også ud at køre Ferrari, men i stedet i løbet Sussex Trophy.
Et 25 minutters race for racer- og sportsvogne fra 1955-1960, hvor Tom Kristensen stillede op i en Ferrari 246S Dino. Her kunne man opleve et intenst kapløb mellem Bobby Verdon-Roe (Aston Martin DRB-1), Gary Pearson (Lister-Jaguar) og Tom Kristensen, der udviste en fantastisk kørsel, men dog måtte tage til takke med en fjerdeplads. Vinder blev Jamie McIntyre (Lister-Chevrolet), der kørte med en gennemsnitshastighed på over 160 km/t. Så der bliver gået til den i de gamle racerbiler.
Det er helt usædvanligt at en racerkører kommer ud at køre i tre uafhængige løb på Goodwood, så der har tydeligvis været stor interesse for at få Tom Kristensen til at komme. Han fortalte da også, at han havde været til en lille eksklusiv middag hos Lord March. Lad os håbe de talte om mulighederne for, at Tom Kristensen også i 2011 kan stille op på Goodwood Revival og her sikre en stærk dansk repræsentation.
Den stærke repræsentation ses også blandt de 140.000 tilskuere, der i tidstypisk tøj tager turen til Goodwood, der jo var en af Englands mange racerbaner frem til lukningen i midten af 1960erne. Heldigvis er traditionen genoptaget og foruden motorløb bydes på en stemning, der gør det til en begivenhed, hvor der sker meget mere end motorsport, så Goodwood Revival besøges også af mange, der blot vil genopleve stemningen af 1950erne og 1960erne.
Der er Goodwood Revival igen i september 2011.