Den ændrede rallysporten
Audi Quattro, der så dagens lys for 30 år siden, blev forbillede for alle andre senere rallybiler.
Versionerne A1, A2, og S1 evolutions var de biler, som Audi benyttede i rallyes med 2.1 liters motor, 20V, DOHC. I det nye Gruppe B reglement kom motoreffekten op på 350-450 hk. I gadeversionen havde den 302 hk. Senere op til 507 og 600 hk. Walter Röhrl, var i en årrække Audi-testkører og vandt VM med Fiat i 1980, og to år efter i Opel, hvor han i øvrigt Audi slog den underlegne Opel med træk på alle fire. Han vandt også EM og det afrikanske mesterskab og blev kåret af en international jury, som århundredets bedste rallykører sammen med makkeren Christian Geistdörfer.
Både Röhrl og svenske Stig Blomqvist havde problemer med at få den ret store rallybil rundt i de mange hårnålesving. De kunne nemlig ikke benytte håndbremsen til en provokeret udskridning før en kurve, men Quattroen blev forbillede for alle andre senere rallybiler. I det nye S2000-reglement trækker alle biler på alle fire hjul. Det var også i en Audi Quattro med 304 hk, at franske Michéle Mouton, blev den første kvinde, som vandt et VM-rally i 1981. Hun stod senere bag det store arrangement Race of Champions og gør det fortsat. Senere kom Walther Röhrl til Porsche, hvor han vandt flere langdistanceløb. Et kendt navn i Audi Quattro, udover de tre nævnte, var Hannu Mikkola, der vandt i Monte-Carlo, Sverige og Portugal, i 1983. Året efter vandt bilen fem VM-afdelinger med Blomqvist, Mikkola og Röhrl, der også har vundet det legendariske Pikes Peak International Hill Climp i USA, i rekordtiden 10 minutter og 47,85 sekunder på den meget krævende 19,99 kilometer lange bjergpiste. Bilen var Quattro S1 Sport med 600 hk.