Opels fremtidsplaner i problemer
Opelmedarbejderne vil ikke godkende den fremlagte femårsplan, og myndighederne i Tyskland og Spanien er også skeptiske med hensyn til at yde statsstøtte.
Nick Reilly har samtidig bedt de lande, hvor Opel har fabrikker, om at yde støtte i form af 2,7 milliarder euro, der svarer til cirka 20 milliarder kroner. Det har myndighederne i blandt andet Spanien og Tyskland stillet sig noget skeptisk overfor. Den tyske økonomiminister Rainer Bruederle, udtaler, at han vil gennemgå planen meget grundigt. Det samme har den spanske regering udtalt. Det er ikke positive reaktioner, mens Storbritannien med Vauxhallfabrikkerne har taget situationen mere med ro. Før det hele lykkes for Nick Reilly og GM, skal EU-Kommissionen godkende planen, for at se om den er bæredygtig, og ikke mindst, at den ikke indebærer konkurrencevridende forhold. Det kan måske vare uger. Kapaciteten skal reduceres med 20 procent, og 8300 ansatte skal afskediges. Planen indeholder op til 10 - 12 nye modeller frem til 2014, med en samlet investering i nye modeller på omkring 80 milliarder kroner. Mange skeptikere i blandt andet Tyskland fra andre brancher, mener, at Opel har været styret dårligt i mange år. Skal skatteborgerne være med til at betale for den åbenbart forfejlede styring?
Det, som kan redde planen for Nick Reilly, er at sikre de mange arbejdspladser, som er en meget vigtig sag i de lande, det berører og i EU i Bruxelles, men der er optræk til problemer med de mange ansatte. Opel har 24.300 ansatte i Tyskland, der fremstiller Astra, Zafira og Corsa, 5500 i Storbritannien, som fremstiller biler under Vauxhall-navnet. Belgien med 2000 ansatte, der fremstiller Astra, som altså skal lukke, Polen, der fremstiller Astra og Zafira med 2500 ansatte, og Spanien med 6000 ansatte, der producerer Corsa og Meriva.