Vinterdækregler i Europa
Går turen til udlandet i vinterperioden, så er der hjælp at hente hos Rådet for Større Dæksikkerhed.
Det kan gøre det svært at vide, om det er lovpligtigt at køre med vinterdæk, og hvordan det lige er med reglerne omkring pigdæk og snekæder.
Rådet for Større Dæksikkerhed har udarbejdet en oversigt over reglerne i Europa, som vil gøre det lettere for bilisten at finde ud af reglerne i netop det land, som rejsen går til, og de lande turen går gennem.
Fra Rådet for Større Dæksikkerhed udtaler konsulent Arne Hansen:
- Selvom der ikke i alle lande er lovkrav om brug af vinterdæk, er det vores anbefaling, at man altid anvender vinterdæk, når temperaturen er under syv grader. Selvom der ikke er sne og is, vil vinterdæk under denne temperatur have et bedre vejgreb end sommerdæk på grund af vinterdækkets særlige gummiblanding.
Lovgivningen foreskriver, at minimumsmønsterdybden på dæk er 1,6 mm for person- og varebiler. Ifølge konsulent Arne Hansen er dette dog langt fra forsvarligt.
- Den danske vinter er normalt mere våd, end den er sneklædt. Det betyder, at dækkene skal være i stand til at aflede store vandmængder. Ved tre mm vand på vejbanen og en hastighed på 75 km/t vil 1,6 mm mønster kun give 16 procent vejkontakt, hvorimod et nyt dæk med 8 mm mønster giver hele 74 procent vejkontakt. Det er derfor Rådet for Større Dæksikkerheds anbefaling, at man ikke kører med dæk med en mønsterdybde under 3-4 mm om vinteren, siger Arne Hansen.
Listen med europæiske dækregler findes på www.daeksikkerhed.dk