Selv erfarne bilister fejltolker farten
Mange bilister mangler en forståelse for, at for høj fart øger risikoen for ulykker, mener Havarikommissionen for vejtrafikulykker. Vejdirektoratet forsøger nu med en kampagne at nå de bilister, der kører for stærkt.
I en stor andel af de analyserede ulykker havde førerne ikke tilpasset hastigheden tilstrækkeligt efter vejret eller omgivelserne. De overtrådte ikke nødvendigvis hastighedsbegrænsningerne, men kørte for stærkt i forhold til eksempelvis tåge, regn, mørke eller vejarbejde. Næsten halvdelen af de forulykkede chauffører i undersøgelsen kunne således betegnes som risikoblinde. De risikoblinde føreres handlinger medvirkede til ulykkens opståen, men de havde ikke selv en oplevelse af at have handlet risikabelt, hverken i ulykkessituationen eller efter ulykken var sket.
- Førerne i de analyserede ulykker gav i interviews ofte udtryk for, at de ikke gjorde noget usædvanligt eller uansvarligt, da ulykken skete - selv om der i mange tilfælde var tale om relativt risikabel adfærd. Det er vigtigt at fastslå, at der ofte var tale om erfarne bilister, der simpelthen fejltolkede trafiksituationen. I vores undersøgelse af ulykker på motorvejene, kunne samtlige ulykker have været undgået, hvis de involverede førere havde overholdt helt simple regler for kørsel på motorvejene, fastslår Sven Krarup Nielsen, formand for Havarikommissionen for vejtrafikulykker.
Lancering af kampagne
Den manglende forståelse for hastighedens betydning er en af de største udfordringer i arbejdet for bedre trafiksikkerhed, fortæller pressechef ved Vejdirektoratet, Brian Christensen.
- Det er svært at trænge igennem til en målgruppe, som ikke selv oplever, at de har en risikabel adfærd i trafikken. Derfor prøver Vejdirektoratet nu at inddrage bilisterne aktivt med vores kampagne Pendlerduellen.dk, siger Brian Christensen.
Kampagnen skal sætte fokus på farten på de danske motorveje. På kampagnehjemmesiden www.pendlerduellen.dk kan man eksperimentere med flere aspekter af fart og lære at tolke afstand og bremselængdes betydning korrekt.
Risiko sort på hvidt
Ved at downloade en mobilapplikation kan bilisterne registrere deres daglige kørsel og teste deres køreegenskaber. Via GPS kan man følge med i distance, tidsforbrug, gennemsnitshastighed, brændstoføkonomi, CO2-udledning og ulykkesrisiko.
Kampagnens mål er at synliggøre, hvordan selv mindre fartoverskridelser påvirker den enkelte bilists brændstofforbrug og risiko for at blive involveret i en ulykke. Efter turen kan man aflæse, hvor stor ulykkesrisiko man har udsat sig selv og andre for, hvis man havde lidt for travlt.
- Risikoen for ulykker bliver meget håndgribelig, når det kan aflæses sort på hvidt, i hvor høj grad man har udsat sig selv og andre for fare på den tur, man netop har kørt. Kampagnen giver bilisterne et konkret redskab til at vurdere deres egen kørsel - og så er det op til den enkelte at drage de konklusioner, der skal drages, fortæller Brian Christensen.
Kampagnen henvender sig primært til mænd mellem 25 og 49 år, der kører for stærk på motorvejene, og som typisk er erfarne bilister. Kampagnen opfordrer bilisterne til at køre bedst muligt, i konkurrence med sig selv og andre. Er man blandt de bedste pendlere, deltager man i lodtrækningen om seks måneder i en BMW 320d inklusiv brændstof.