Fuld fart på i det sjællandske
Hos mange af Danmarks autolakerere begynder tingene at lysne. Et af de steder, hvor der er fuld fart på, er hos Kenneths Autolak i Fuglebjerg, som netop har tilsluttet sig det nye Baden-Jensen autolakerernetværk Lak og Knowhow.
- Autolakereriet startede i 1995 i et lejet værksted i Skælskør. Jeg havde på daværende tidspunkt arbejde i København, så jeg ansatte en svend til at passe værkstedet. Selv hjalp jeg til om aftenen og i weekenden. I 2003 fik jeg mulighed for at købe et autolakereri i Sandved, og også her ansatte jeg en svend til at passe værkstedet, fortæller Kenneth Kristensen og fortsætter:
- Jeg havde nu to autolakererier i det sydsjællandske og arbejdede stadigvæk i København i dagtimerne. Det blev efterhånden for meget, så i sommeren 2004 startede jeg på fuld tid på værkstedet i Sandved. I det kommende års tid voksede både arbejdsmængden og antallet af medarbejdere kraftigt, så vi i 2005 var fem ansatte på værkstedet i Sandved.
Et nyt værksted bygges
I takt med den forøgede arbejdsmængde begyndte han at overveje, om værkstedet i Sandved var tidssvarende. Resultatet blev, at det ville være bedre at bygge et helt nyt værksted i en overskuelig afstand fra Sandved, hvor Kenneth Kristensen selv bor.
Det nye værksted i Fuglebjerg med 1000 kvadratmeter under tag blev bygget på fire måneder hen over sommeren 2006, og i 2007 blev firmaet omdannet fra et personligt ejet selskab til et ApS. Bygningen af det nye værksted i 2006 viste sig at være heldigt timet, da værkstedet nåede at etablere en solid kundeplatform, inden krisen satte ind. I dag har man rygende travlt og kunne godt bruge yderligere 500 kvadratmeter.
Kenneth Kristensen fik hjælp til indretningen af værkstedet i Fuglebjerg af Jens Christian Vestergård fra Nordenskov Industrimontage. Han er specielt glad for, at man gjorde værkstedet lidt bredere, så smådele (og en enkelt bil i ny og næ) kan køres forbi de to sprøjtekabiner.
I dag er der foruden Kenneth Kristensen selv syv svende på værkstedet i Fuglebjerg. Hertil kommer Lars "Stoffer" Christoffersen, der ene mand står for driften af afdelingen i Skælskør. Til at hente og bringe de 5000-6000 årlige skader har firmaet ansat tre chauffører, heriblandt Kenneths kone Lisbeth. Endelig er der ansat en bogholder på deltidsbasis.
Det nye værksted er i øvrigt også eksemplarisk hvad arbejdsmiljøet angår. Man har for en større sum betalt et konsulentfirma for at gennemgå arbejdsmiljøet på værkstedet og udfærdige de nødvendige papirer. Da Arbejdstilsynet for nyligt var forbi, varede besøget derfor kun fem minutter. Den eneste ting, der var at udsætte på værkstedet, var at firmaets rygepolitik ikke var ophængt på et synligt sted. Dette blev hurtigt klaret, og Kenneths Autolak fik den eftertragtede grønne smiley.
Overholdelse af aftaler
Direkte adspurgt om hvorfor Kenneths Autolak har haft så stor succes peger indehaveren på en fornuftig kvalitet og på at overholde indgåede aftaler.
- Det kan lyde som banale ting, men det er altså ikke alle, der fokuserer på disse ting i samme grad, som vi gør hos Kenneths Autolak, siger han.
På værkstedet behandles og returneres langt de fleste skader fra dag til dag.
Før de returneres, kontrolleres alt udført arbejde nøje og eventuelt tvivlsomt udført arbejde laves om. Kenneth Kristensen udtrykker det således:
- Vi er nok mere selvkritiske end de fleste andre, og vi vil hellere tage eventuelle klager i opløbet end få den samme bil retur fra en sur kunde. Dette har betydet, at Kenneths Autolak i lokalområdet har ry for at levere god kvalitet.
Samtidig har man hos Kenneths Autolak ikke været så firkantede som enkelte lokale konkurrenter i forbindelse med betaling for selv de mindste udspartlingsopgaver.
Er der tale om større opgaver, bliver der naturligvis krævet betaling for opgaven, men småtingene klares uden de store diskussioner.
Resultatet er blevet meget loyale kunder.
Netværk er fremtiden
Kenneths Autolak er flere gange blevet kontaktet vedrørende medlemskab af LAKexperten, men har nu valgt at melde sig ind i det nye Lak og Knowhow netværk, som Baden-Jensen og Spies Hecker står bag.
- Jeg ser frem til i netværket at opnå et godt og tillidsfuldt forhold til andre ejere af autolakererier. Netværket kan være et godt sted at diskutere strategier og tilsvarende emner af fælles interesse. Samtidig kan vi lære af hinandens stærke sider, for eksempel motivation, salg eller kundeservice, siger han.
Et andet område, hvor Kenneth Kristensen mener, at netværket kan gøre gavn, er i forbindelse med udveksling af arbejde.
- Når vi - som nu - har for meget arbejde, kunne det være rart at have mulighed for at sende arbejde til en netværkskollega. Tilsvarende kunne det være rart at modtage arbejde fra en kollega, hvis det kniber med arbejde på ens eget værksted. Udveksling af arbejde kræver imidlertid, at arbejdet udføres med de samme kvalitetsstandarder på begge værksteder. Samtidig skal der være tillid imellem værkstederne. Jeg ønsker ikke et system, hvor man hugger kunder fra hinanden. Man skal hjælpe hinanden, når man for lidt eller for meget at lave, udtaler han.
Endelig ser Kenneth Kristensen også muligheden for, at man i netværket sammen kan gå ud og erobre større kunder.
Kenneths Autolak opererer med "frihed under ansvar". Så længe den enkelte når sit arbejde og hjælper sine kolleger, gør det ikke noget, at den enkelte holder en ekstra kaffepause i ny og næ. Kenneth sammenligner miljøet hos Kenneths Autolak med en familie, hvor man bakker hinanden op og sammen bliver enige om tingene.
For at bibeholde den gode ånd på værkstedet er Kenneth Kristensen meget omhyggelig i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere. Han lægger således vægt på, at medarbejderne bor i lokalområdet, da det er hans erfaring, at de er mere stabile end medarbejdere med lang vej på arbejde. Samtidig lægger han vægt på, at nye medarbejdere har omtrent den samme alder og de samme interesser som værkstedets øvrige medarbejdere, da det er med til at give et godt sammentømret team.
På grund af den succes Kenneths Autolak har oplevet, er Kenneth Kristensen så småt begyndt at overveje, hvad næste skridt skal være. Overvejelserne går på, om værkstedet i Fuglebjerg skal udbygges eller det vil være bedre at opkøbe et værksted i lokalområdet.
Hvis det ender med, at Kenneth Kristensen opkøber et nyere, eksisterende værksted i området, forventer han at kunne udnytte kapaciteten endnu bedre end tilfældet er i dag.
Han ser intet problem i at styre yderligere et værksted i lokalområdet. Han opholder sig i dag primært på værkstedet Fuglebjerg, men kommer næsten dagligt forbi værkstedet i Skælskør.
- Jeg vurderer, at fremtiden vil byde på langt færre autolakererier end der er i dag. Mange af de mindre værksteder vil lukke som følge af krav om store arbejdsmiljøinvesteringer. Samtidig vil de små værksteder ikke have mulighed for at opnå de samme kvantumsrabatter ved indkøb, som de store kan. Selv ser vi lyst på fremtiden og glæder os til at være en del af det nye Lak og Knowhow netværk, siger Kenneth Kristensen.