23948sdkhjf

Danmarks billigste mister let jordforbindelsen

Chevrolet Spark er Danmarks billigste bil, men køb den kun med ESC, for den letter faretruende let ben, viser vores testkørsel.
Efter at have kørt den lille og billige bil Spark fra Chevrolet må jeg konkludere endnu engang, at man kun skal købe modellen med antiudskridnings-systemet ESC, der samtidig har en mere avanceret indsprøjtnings-teknologi end billig-modellen, og derfor kun koster halvt så meget i årlig afgift. Under de dobbelte undvigemanøvrer, vi foretog i testugen, var det tydeligt, at Spark ret hurtigt mistede jordforbindelsen, og det er faktisk synd, for den er jo ikke ueffen til den lave pris. Man mærker det måske ikke selv bag rattet, men de mennesker, som så på, var ikke i tvivl. Det kunne i den virkelige trafik blive fatalt.

Prisen stiger fra den billigste i prislisten på 85.900 kroner, som vejledende udsalgspris, til 90.900 kroner med ESC - ikke mange kroner ekstra for den ekstra sikkerhed.

Da vi forleden beskrev, at langt de fleste køber bilen uden ESC, som vi synes er en slags dobbeltmoral fra importselskabets side, fordi salg åbenbart er vigtigere end sikkerhed for kunderne, fik vi reaktioner fra læsere, som mente, det bør være op til køberne selv at bestemme. Motor-magasinet skulle ikke sætte sig til dommer, lød indvendingen. Men efter vores testuge må vi holde fast i, at importøren skal fjerne modellen fra prislisten uden ESC, og kun tilbyde den lille Spark med ESC.

Chevrolet reklamerer i øvrigt med plads til fem, men det må være meget små mennesker.

Når disse lidt beske kommentarer er sagt, kan jeg alligevel godt forstå den store interesse for den lille bil, for den er jo rigtig smart designet. Med til at øge interessen er også salgstilbuddet om tre års fuld kaskoforsikring for 11.900 kroner for begge versioner - også til de unge bilister på 18 år, der normalt skal betale væsentlig mere i forsikring.

Åndenød i rent trav

Det er ikke så ofte, vi oplever en ny bil med en lille firecylindret 1.0 liters motor, som testbilen var udstyret med, men til de korte ture som indkøbsbil er den udmærket. De 68 hk er udmærket for en lille 995 kubikcentimeter motor og var helt uhørt for bare få år siden. Tophastigheden opgives til 154 km/t, og 0-100 klares på 15,5 halvlange sekunder.

Når man kommer over de 100 kilometer i timen, begynder Spark at få åndenød, og går det op ad bakke, ville man ønske, at man havde en pisk i hånden. Men motoren trækker rent fra 50 km/t i femte gear. På motorvej skal der imidlertid styres en del, og komforten er som i en lille bil, men dog bedre end forventet. Ikke mindst takket være en rimelig stor akselafstand.

Komfort som betalt

Spark støjer mere end andre biler i segmentet, men igen skal man tænke på prisen for en bil med hele fem døre, samt en god og tydelig instrumentering i gode sæder. Spark giver ikke en bil med samme komfort, som i de lidt dyrere modeller.

Og hvad kører den lille sag så på literen? Chevrolet oplyser 19,4 kilometer per liter med et CO2-udslip på 118 gram/km. Modellen med ESC loves endnu mere på grund af det mere avancerede motorstyringssystem, 20,4 kilometer på liter. Vi kom ud med 14,3 kilometer per liter. Det burde være bedre. For lige at runde ESC-diskussionen af, så er der ingen tvivl om, at man som køber får mere for den brugte Chevrolet Spark med ESC end uden, når den igen skal sælges.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063