Stærkt første kvartal hos Mekonomen
Omsætning og resultat forbedret i både Norden og Danmark.
EBIT blev øget med 57 procent til 90 millioner svenske kroner mod 57 millioner, og resultatet efter skat steg med 70 procent til 67 millioner svenske kroner mod 39 millioner året før.
For Mekonomen Danmark er resultatet for første kvartal også markant forbedret i forhold til 2009, idet omsætningen er øget med fem procent i forhold til første kvartal af 2009, og EBIT udgør tre procent mod 0 procent 2009. Resultatforbedringen skyldes primært den øgede omsætning samt den øgede fokus på omkostningsbesparelser.
- Hos Mekonomen Danmark glæder vi os over, at vi trods markant øget fokus på omkostningerne samtidig har formået at øge omsætningen med fem procent. Dette er naturligvis et meget stærkt og loyalt signal fra vore kunder om, at de ser Mekonomen som en seriøs og stærk leverandør af autoreservedele og tilbehør. Det er vi meget stolte over, og vi vil fortsætte med at forbedre vore koncepter og udvide vort sortiment for at støtte væksten hos vore værkstedskunder, udtaler adm. direktør Lars From.
- Samtidig tager vi det som et signal på, at vor store satsning omkring landsdækkende markedsføring nu begynder at vise sin effekt, tilføjer han.
Første Mega i Holbæk
Mekonomen Danmark har i de første tre måneder af 2010 lanceret Danmarks første Mega enhed i Holbæk samt lanceret Mekonomen Direkt, hvor forbrugeren via et telefonnummer 70 140 140 har mulighed for at komme i kontakt med alle Mekonomen Autoteknik værksteder. Herudover er antallet af varenumre i kataloget øget med mere end 8000, antallet af Mekopartner værksteder er øget med 34 og antallet af Mekonomen Autoteknik er øget med 12.
- Mekonomen Danmark vil fortsætte med at konsolidere virksomheden med henblik på øget lønsomhed. Det skal ske gennem et program, hvor vore filialchefer får mulighed for at købe sig ind i filialerne og dermed blive medejere, samt ikke mindst etablering af flere filialer rundt omkring i Danmark, siger Lars From.