Basta elsker bilforhandler-historier
Autobranchens problemer kommer ind på en tredjeplads blandt de i alt 114 forbrugerprogrammer på TV2.
- Det kan I nok ikke undgå, så længe der er historier at fortælle, lød svaret fra den veloplagte journalist.
Basta har gennem årene lavet 114 programmer, der i snit har cirka 800.000 seere. Her kommer bil-relaterede emner ind på en tredjeplads, kun overgået af kategorierne nethandel og forsikringssager. Tina Nikolaisen er i øvrigt glad for kun at have tabt to sager ved Pressenævnet, den ene i et indslag om dårlig bilreparation i Polen.
Blandt emnerne i Basta har været:
Afvisning af rustgaranti fra Mercedes-Benz på grund af uautoriseret service.
Lej et lig, hvor ni ud af 10 dumpede på grund af silende bremsevæske og løse sæder. Et genbesøg et år efter afslørede, at intet var forbedret.
Skjult kamera af salg af biler som fabriksnye, selv om de er flere år gamle. Det medførte en humoristisk kommentar fra en bilforhandler i D.A.F.-salen om, at "kvinder vel også fifler lidt med vægten".
Professionelle chauffører kørte kun 15-16 km/l trods bilfabrikkernes opgivelse af 23 km/l.
Bilankenævn med 8-9 måneders sagsbehandlingstid.
Altid fair behandling
- Vi modtager rigtig mange henvendelser fra folk, der føler sig snydt, måske op til 50 mails om dagen. Men mange egner sig ikke til tv og bliver sorteret fra - herunder familiefejder. Og nogle indsendere formulerer sig supergodt i telefonen, men så går klappen ned foran kameraet, forklarede Tina Nikolaisen om arbejdsformen bag programmet, der tager en uge at forberede.
- Der er gode billeder i biler, som samtidig oser af livsstil og masser af følelser fra flere sider såvel hos bilister som cyklister og autobranchen. Vi forsøger at komme helt derind, hvor det gør ondt, og vi vil gerne have en skurk i programmet, der kan stå til ansvar. Kriterier for vores "go" til et emne er, at alle skal kunne forholde sig til det, at mange er blevet snydt, og at der ikke er for mange tekniske detaljer, sagde Tina Nikolaisen.
Hun er overbevist om, at både Basta og Kontant på DR1 har stor præventiv effekt. For hun hører, at forbrugere truer forretninger med at "blive meldt til Basta".
- Vi er altid fair i vores journalistik og redigering, for vi er helt bevidste om, at få sekunder i tv kan ødelægge en virksomheds møjsommeligt opbyggede image. Vi ved, at forbrugerne ofte "glemmer" vigtige detaljer i belysningen af en sag og så er folk simpelthen af og til for dumme eller godtroende. Forbrugere har ikke altid ret, sagde Tina Nikolaisen. I øvrigt anmelder Basta aldrig sager til politiet men opfordrer forbrugerne til det.
Kæmpecheck dagen efter
Blandt succeserne regner hun indslag med store spillere som Telia, der, dagen efter udsendelsen om afvisninger af hundredvis af defekte iPhones, indrømmede fejlen i en pressemeddelelse. Eller da Codan dagen efter udsendelsen sendte en check på 1,3 millioner kroner til en piskesmældsramt kvinde.
- Her tænker jeg, at vi har udrettet noget men hvad med alle de andre med samme problem, som vi ikke kan hjælpe?, filosoferede tv-værten til salens klapsalver. Trods alt.