23948sdkhjf

Blæser til vækst efter positivt rædselsår

LeasePlan Danmark, landets største fleet management-selskab, trodser krisen med positive 2009-tal. Resultatet for 2009 blev således på 40 millioner kroner, og selv om man ikke forventer, at branchen har mærket det sidste til krisens rystelser, jagter virksomheden en vækst på 10 procent i 2010.
Mens bil- og leasingbranchen har været hårdt ramt af krisen og stadig omstiller sig til nye regler for indregistrering og et tilsyneladende bundløst brugtvognsmarked, styrer hollandsk ejede LeasePlan Danmarks 22.000 biler foreløbig uden om det værste uvejr, oplyser en pressemeddelelse.

Regnskabet for 2009 viser således et resultat af den ordinære drift (EBIT) på knap 151 millioner kroner, og årets resultat landede positivt på knap 40 millioner kroner (mod 38 millioner i 2008). Ifølge adm. direktør Lars Eegholm skyldes det positive resultat en kombination af flere faktorer:

- Allerede i slutningen af 2008, da krisen begyndte at stramme til, var vi lynhurtige til at skære til – i forhold til både medarbejdere og omkostninger. Sideløbende med den stramme omkostningsstyring har vi haft et stort fokus på vækst i 2009, så vores resultat er en kombination af en trimmet forretning, mersalg og ikke mindst den omstændighed, at vi har en sund kundeportefølje og næsten ikke har oplevet konkurser, forklarer han.

Nettoomsætningen faldt fra 669 til 474 millioner kroner, mens egenkapitalen voksede til 354 millioner kroner hos LeasePlan Danmark. Der var i snit ansat 72 medarbejdere i 2009.

Jagter vækst på ti procent

Lars Eegholm ser leasingbranchen som en indikator for de generelle økonomiske konjunkturer, da man på grund af opbremsning i virksomhedernes aktiviteter og dermed lavere efterspørgsel på biler er blandt de første, der mærker krisen.

Af samme årsag er man så også blandt de første, der ser lyset for enden af tunnelen, når aktiviteten igen tager fart. Hos LeasePlan Danmark i Brøndby tror man da også på, at det værste af den økonomiske nedtur ligger bag os, efter indikationerne de seneste måneder har peget den rigtige vej.

- Vores mål for 2010 er at få sat ti procent flere biler på vejene. Vi forventer, at det primært bliver på vores kerneområder, erhvervs- og offentlige kunder, vi skal vinde den øgede forretning, og jeg tror, slaget kommer til at stå på service og rådgivning, fordi priserne allerede er presset langt ned, fastslår Lars Eegholm.

Tillid som konkurrenceparameter

Lars Eegholm peger på, at LeasePlan kan skabe større værdi for kunderne ved at tilbyde full fleet management – det vil sige at håndtere alle aspekter vedrørende drift og administration af kundernes bilflåder samt rådgive om den optimale flådesammensætning, end ved at sænke prisen yderligere.

Det kræver dog en større grad af tillid, og Lars Eegholm forudser, at netop det parameter bliver afgørende i konkurrencen mellem fleet management-branchens aktører fremover. Samtidig anslår han, at branchen ikke har mærket det sidste til finanskrisen:

- Jeg tror, vi vil se et stort pres på de aktører, der ikke har en fornuftig finansiering i ryggen. Det er selvfølgelig vanskeligt at forudse, men det ville ikke undre mig, hvis vi kommer til at se en konsolidering af branchen i løbet af det kommende år, hvor en eller to af de store spillere helt forsvinder, siger Lars Eegholm.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109