Elbil-ledning formentlig skyld i færgebrand
Søren Ekelund mener selv, at branden blev udløst af en kortslutning i en uoriginal forlængerledning til 230 volt, som han brugte til at genoplade bilens batterier.
Branden lagde Oslo-færgen stille i flere timer ud for Kullen i Sverige, mens de danske og svenske søredningstjenester var i katastrofeberedskab. Branden i to personbiler og en lastbil blev hurtigt slukket, uden at mennesker kom til skade.
Regningen løber op i flere million af kroner, men det er endnu uvist, hvem der skal betale. Det kan blive rederiet DFDS, hvis skibets stikdåse var defekt. Eller fabrikanten af den norsk indkøbte forlængerledning, eller Søren Ekelunds forsikringsselskab.
AFuture-indehaveren glæder sig over, at ingen passagerer kom til skade og har undskyldt sin forseelse, der altså endnu ikke er fastslået som brandårsagen.
Elbil brændt tidligere
Også i marts gik det galt, da den dansk konstruerede Nissan elbil fik strøm på. Det skete, da A Future EV havde en bil holdende natten over til opladning hos Bilhuset Haldrup i Jyllandsgade i Aalborg. Her var det heller ikke selve bilen, men formentlig også en kortslutning i tilgangskablet til bilen, der var årsagen. Flammerne fik fat i bygningen og bredte sig videre til blandt andet seks udstillede motorcykler, der - ligesom elbilen selv - udbrændte, inden brandvæsenet fik situationen under kontrol.
I øjeblikket bliver der ikke bygget konventionelle Nissan-biler om til elbiler i Danmark. Det sker lige nu i stedet i Holland på en licensaftale, oplyser Søren Ekelund.