Fra snabel-a-ets første dage
De begyndte med 14, nu er der 31, der leverer numre til Autoophuggernes Fælleslager.
Frakker blev vendt op til flere gange, barberblade slebet hjemme eller professionelt hos barberen, og sådan blev der passet på de tekstile- og husholdningsmæssige reservedele.
Nu viser tal fra Danmarks Automobilforhandler Forening en kraftig stigning i brugtbilssalget i første kvartal 2010 i forhold til samme periode sidste år. Stigningen har været på mere end 10 procent, og det har betydet 10.560 flere brugtvognshandler sammenlignet med første kvartal i 2009.
Det vil ikke være overraskende om trafikken på brugte dele på eksempelvis Autoophuggernes Fælleslager vil være stigende i disse tider, hvor bilparken får et lidt længere liv på grund af krisetiden, der får mange til at vente med indkøb af nybil.
Det smarte A
Der har nu altid været interesse for brugte dele til måske især gamle biler, men sandelig også til nyere biler, der har fået karrosseriskader.
Men det var ikke ligegyldigt, til hvilken pris man kunne udtage og afsætte delene.
Det var det, der fik 14 ophuggere til at opbygge deres eget salgssystem over nettet, Autoophuggernes Fælleslager.
- Vi kaldte det @utoophuggernes Fælleslager, @F, fortæller formanden for foreningen Yde Villadsen fra Jetsmark Autoophug.
- Snabel-aet var vældig nyt og moderne, så det syntes vi var meget smart. Det signalerede net og nyt.
- Vi var 14, der lagde ud sammen, og samarbejdet bestod, som det også gør i dag, hvor vi er 31, blandt andet i løbende udveksling af informationer om lagerførte reservedele hos samtlige øvrige deltagere, fortæller Yde Villadsen.
- Elektronisk sker denne udveksling af oplysninger i øvrigt via @Fs egen internet-server.
Den bedste søgning
Autoophuggernes Fælles-lager er for såvel professionelle som private, men private opfordres til først at køre til nærmeste ophugger, så man i samtalens løb stadig sikrer sig, at man får alle nødvendige oplysninger om den reservedel, det drejer sig om.
- Der er nuancer i modeller, som fagfolk har styr på, og har vi delen, får kunden den naturligvis med med det samme. Skal delen skaffes fra en kollega, vil den som regel kunne ligge klar til afhentning allerede dagen efter, siger Yde Villadsen.
Fordelen ved at komme i forretningen er blandt andet og det gælder både private og professionelle at ophuggeren kan søge efter reservedel via en bils registreringsnummer.
- Så er man meget mere sikker på, at det er den rigtige del, man finder, siger Yde Villadsen.
Professionelle (og private) kan søge direkte i de 31 medlemmers lager af reservedele.
- I dag foregår de fleste handler faktisk på den måde, og man vælger selv, om man så bagefter vil afhente delen, eller om den skal sendes mod et mindre tillæg, forklarer han.
Ingen priser
En ophugger tilknyttet Autoophuggernes Fælleslager, søger på reservedelen hos adskillige ophuggere på een gang. Der er derfor ingen grund til at spilde tiden med at kontakte flere på een gang; det sker helt automatisk.
- For vore kunder betyder det, at den rigtige reservedel hurtigt kan lokaliseres, såfremt den sædvanlige handelspartner ikke selv har delen på lager.
Erfaringerne fra mange års samarbejde med værksteder over hele landet har dokumenteret, at metoden er effektiv, og at de leverede dele, lever op til krav om kvalitet og forretningsgang.
- Vi bliver tit spurgt om, hvorfor vi ikke oplyser priser på hjemmesiden, fortæller Yde Villadsen.
- Det skyldes blandt andet, at priserne går op og ned hele tiden. De påvirkes blandt andet af, hvis et reservedelsfirma eller en bilfabrik pludselig sender et større parti reservedele på markedet til tilbudspriser, så skal vi være med lynhurtigt.
- Men ring og tal med os. Det giver den bedste og sikreste handel, siger Yde Villadsen.