Mc-mester har ikke MC-kørekort
Dansker går efter Europa Cup mesterskab nummer syv.
Der er tale om motorcykler med op til 30-40 år på bagen i sporten, hvor Danmark kun glimtvis har hævdet sig på internationalt plan inden for moderne Road Race, men inden for den klassiske genre i samme sportsgren har vi en kører, som hører til blandt de absolut bedste på verdensplan.
Foreløbigt har Jens Kroon en uafbrudt serie af Europa Cup mesterskaber fra 2002 til 2009 med 2003 og 2009 som eneste undtagelser. Titlen som nordisk mester i klassisk race er også gået til samme mand fra 2002-2008 undtagen i 2003.
Det åbne svenske mesterskab er blevet vundet to gange, og endelig er det blevet til danmarksmesterskaber fra 2006 til og med 2008, og så har Danmark mest vindende motorcykelkører til alle tider ikke selv kørekort til motorcykel.
Motorcyklen, der har ført ham til sejr, har i alle årene været en Triumph Trident T150 fra 1972 og teamet bag hedder FSA og består af Knud Erik Sørensen, som driver motorcykelforretningen Frode Sørensen i Allingåbro, der har specialiseret sig i britiske motorcykler.
Styrtet
Dengang Jens Kroon kørte Road Race på moderne materiel, stod det på fra 1980 til 1991, hvor han var ude for et voldsomt styrt.
Ulykken fik som følge, at han ikke længere kunne bestride sit job som murer, men besluttede sig for at læse til bygningskonstruktør. På trods af det med Road Race kom på afstand, forblev han i de gamle cirkler.
Det var aldrig planen at genoptage karrieren, men da en kammerat tilbød ham sin motorcykel, blev Jens Kroon tændt igen. Selv kunne han godt se, at tiden var ved at være forpasset til moderne motorcykler, så derfor var det kærkomment, da FSA teamejer, Karl Erik Sørensen, henvendte sig angående et sæde på en Triumph Trident racer.
- Fristelsen var for stor til at sidde overhørig, men jeg stillede ét krav, og det var, at materiellet skulle være konkurrencedygtigt. Svaret blev et ja, og så var jeg i gang nok engang efter mange års pause. Første gang gik det dog ikke helt som planlagt, for motoren holdt kun tre omgange, inden den gik i stykker, fortæller Jens Kroon.
- Vores næste skridt var at sende den ødelagte motor over til en engelsk tuningsguru med speciale i de trecylindrede Triumph motorer. Efter det blev motorcyklen konkurrencedygtig, og siden har vi ikke haft tekniske problemer.
Familien involveret
Umiddelbart skulle man tro, at Danmarks mest vindende Road Racekører både har et stort vindergen og strutter af selvtillid. Men sådan forholder det sig ikke, for Jens Kroon fortæller, at han hverken er udstyret med det ene eller det andet.
- Inden jeg kører frem til startfeltet, tænker jeg på, om jeg nu er god nok, og det er først i sekunderne, før starten går, jeg mærker trangen til at vinde. På mange måder er jeg heldig, for når det som hos os kun drejer sig om Road Race, må man have en familie, som bakker én helt og fuldt op, og sådan en familie har jeg. Min kone, Katrine, sidder i sekretariatet, når der køres løb, min store datter, Alberte, er official og min søn, August, kører med i afrydningsvognen, siger Jens Kroon.
Nummeret på motorcyklen var før i tiden altid nummer 38, og nummeret var valgt af den simple grund, at når han fyldte 38, skulle karrieren indstilles.
I dag er Jens Kroons faste nummer 448, hvor de to sidste cifre skulle markere enden på Road Race karrieren, men foreløbigt er han gået tre år over, og det bliver nok til mange år endnu, inden Danmarks mest vindende Road Race kører lader styrthjelmen samle støv på hylden.