Mange kører uden sommerdæk
Hver femte bilist har stadig vinterdækkene på, viser optælling.
- Det er uheldigt, for nu kommer sommervarmen buldrende og dermed er det for alvor problematisk at køre på vinterdæk, siger direktør Volker Nitz fra Dækbranchens Fællesråd.
Han oplyser, at når det bliver rigtig varmt, har vinterdæk meget længere bremselængde end sommerdæk. Desuden er vinterdæk mindre stabile i kurver, hvilket er en stor ulempe, når hele familien kører på sommerferie med bagagerummet fyldt op. Endelig forkortes vinterdæks levetid med cirka ti procent, hvis man kører med dem i den varme årstid.
- Så udover, at det er mindre sikkert at køre på vinterdæk, så risikerer man også at have slidt dem kraftigt inden næste vinter, hvor de gerne skulle være friske, siger Volker Nitz, der opfordrer til, at man får sommerdækkene på nu.
Volker Nitz peger desuden på vigtigheden af at køre med korrekt dæktryk, især når man drager på ferie:
- Fylder man bilen helt op med mennesker og bagage, stiger brændstofforbruget med cirka fem procent. Men kører man med 0,7 bar for lidt tryk, stiger forbruget yderligere med over seks en halv procent, og sikkerheden bliver meget ringere, påpeger han.
- Mange af landets dækforhandlere og autoværksteder tilbyder gratis et grundigt tjek af dækkene netop nu, bemærker Volker.
Dæktest
Den tyske bilistorganisation ADAC dokumenterede i en omfattende dæktest for et par år siden, at sikkerheden bliver ringere, hvis man undlader at afmontere vinterdækkene, når det går mod forår og sommer.
ADAC';s test dokumenterede, at når det bliver rigtig varmt, vokser bremselængden med vinterdæk betragteligt i forhold til sommerdæk. Ved en lufttemperatur på 35 grader kan bremselængden med vinterdæk være op til 16 meter længere ved 100 km/t.
Desuden viste ADAC';s test, at vinterdæk er mindre stabile i kurver, når bilen er fuldt lastet, for eksempel når hele familien kører på sommerferie med bagagerummet fyldt op. Det betyder mere vaklende kørsel i de lange motorvejskurver.
Det er dårlig økonomi at køre på vinterdæk om sommeren. Det blev påvist for nogle år siden af dækfabrikanten Conti, der i en test dokumenterede, at vinterdæks levetid mindskes med cirka ti procent, hvis man kører med dem i den varme årstid.
Dæktryk
Det anerkendte tyske bilmagasin Auto Motor und Sport undersøgte i en helt ny test (nr. 12, den 20. maj 2010), hvad der driver brændstofforbruget i vejret. I en nøjagtig defineret testcyklus med en Mercedes GLK 250 CDI målte man konsekvensen af en række faktorer alene og i fællesskab. Magasinet nåede til følgende resultater:
Klimaanlæg tændt: +3,2 procent
Køretøjet fuldt belastet af passagerer og bagage: +5,2 procent
Forkert dæktryk: +6,6 procent
Tagbagagebærer med cykel og bagageboks: +18,2 procent
Når alle disse faktorer var gældende samtidig, steg brændstofforbruget med 37,2 procent.
Selvfølgelig får bilisten noget til gengæld for det stigende brændstofforbrug: Behageligheden ved et tændt klimaanlæg, muligheden for at have fire passagerer og en cykel med. Men kører man med for lavt dæktryk, er der kun ulemper: Oven i det øgede brændstofforbrug får man dårligere, måske endda livsfarlige køreegenskaber, hvis dæktrykket er lavt nok, og farten og køretøjets belastning høj nok.
Derfor anbefaler dækbranchen kraftigt, at man tjekker sit dæktryk mindst hver 14. dag med kolde dæk.