23948sdkhjf

Biltyve elsker dyre tyske mærker

Dyre tyske biler som Porsche, Mercedes, Audi og BMW er blandt biltyvenes favoritter. Sidste år steg risikoen for et biltyveri markant for Porsche-ejere, viser tal fra Forsikring & Pension.
Sidste år blev det væsentligt mere risikofyldt at have en Porsche holdende i garagen. Der blev stjålet 28 Porscher, men da bestanden i Danmark kun er på 1814, er Porsche det bilmærke med suverænt størst risiko for at blive stjålet. Porsche har ikke tidligere haft så høj en tyveririsiko og er dermed pludselig blevet en ny storfavorit blandt biltyve.

Mercedes ligger sammen med Audi og BMW også højt på risikolisten sammen med engelske Land Rover og amerikanske Chrysler. Mercedes har bidt sig fast i toppen af listen. Efter at antallet af stjålne Mercedes fordobledes fra 216 i 2007 til 447 i 2008, ser Mercedes ud til at have bidt sig fast på et højt niveau med 414 stjålne biler i 2009.

Flere efterlysninger af dyre biler

I Forsikring & Pensions østkontor, der hjælper forsikringsselskaberne med at finde dyre efterlyste biler, der ofte forsvinder til udlandet, kan de godt genkende udviklingen.

Kontoret modtog fra forsikringsselskaberne sidste år 135 efterlysninger af dyre biler til en værdi af mere end 400.000 kroner mod 107 efterlysninger i 2008.

- Vi kan tydeligt genkende billedet af, at de tyske biler i den helt dyre ende er i høj kurs. Sidste år fik vi hos os 14 Porscher efterlyst, mens det året før kun var tre. Derudover havde vi i den dyre kategori flest efterlysninger af BMW, Audi, Mercedes og VW, siger konsulent i Forsikring & Pension Tommy H. Hansen.

Han forklarer, at disse biler oftest bliver stjålet med de tilhørende nøgler. Det vil sige, at nøglerne er blevet stjålet først, for eksempel i et indbrudstyveri i hjemmet. De dyre biler bliver ikke stjålet tilfældigt til fornøjelseskørsel, men typisk, fordi der ligger en aftale bag. Arbejdet med at finde de stjålne biler igen er sværere, når det er biler i den helt dyre kategori.

- Langt de fleste stjålne personbiler bliver fundet inden for de første uger efter tyveriet. Men med de helt dyre biler kan det være lidt sværere, da de ofte bliver kørt til udlandet. Der er en fast trafik østover, men også sydpå til for eksempel Spanien og videre mod det afrikanske kontinent. I de tilfælde forsøger vi at finde bilerne med hjælp fra vores internationale korps af bilfindere, siger Tommy H. Hansen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078