Dansk-engelsk jointventure i nyt selskab
Rotrex og Torotrak vil i fællesskab gøre fremstød mod flere aftaler i autoindustrien.
De to selskaber har dannet et nyt selskab, Rotrak Ltd. med 50 procent aktier til hver, som kombinerer begge selskabers ekspertise.
Direktør Lars Kristensen, Rotrex, udtaler at Rotrex gennem de senere år har søgt efter en partner. Han og Torotrak chefen Dick Elsy ser meget store muligheder i det nye samarbejde overfor bilindustrien, som går mere og mere ind for downsizing, det vil sige mindre motorer med mere effekt, bedre brændstoføkonomi og lavere CO2 udslip. Elsy udtaler, at Rotrex er blandt de førende i verden indenfor supercharger teknologi, og har i mange år leveret kompressorer til flere førende bilproducenter.
Rotrex kompressoren er lille, let og lydsvag, hvilket gør udviklingen velegnet til downsizing og motorer, men samtidig til motorer med høj ydelse. I 2008 fik Rotrex tildelt den europæiske hæderspris af Frost & Sullivan for ny udvikling.
Systemet blev oprindelig udviklet af Anders Kolstrup, den kendte tidligere racerkører. A/S Roulunds Fabriker i Odense gik ind i selskabet som garant. Senere overtog Maersk selskabet, og senest har de tidligere ejere af Rotrex købt aktierne tilbage. Det skete i december 2008.
Anders Kolstrup udtaler, at det er rigtig godt for Rotrex, ikke bare på grund af den nye aktieudvidelse, men specielt på grund af flere perspektivrige aftaler med autoindustrien. Kunderne findes udelukkende i udlandet, blandt andet selskaber som Koenigsegg, Caterham, Ginetta, og flere, som Kolstrup ikke har tilladelse til at nævne.
Rotrex kompressorerne sælges også til for eksempel fritidsmarkedet, for eksempel til Kawasakis vandscootere. Flere EU- og VM-mestre er brugere, og for nylig har Rotrex startet salg til brændselscelle producenter over hele kloden. Ballard er allerede en stor kunde, plus flere bilproducenter, oplyser Anders Kolstrup.