Rap men knapt så kvik
Motoren er blevet mindre på nu 1.4 liter, men mulighederne er større i den lille sportslige og anderledes bil fra Honda.
Prislisten angiver en vejledende udsalgspris på 244.400 kroner med 1.4 liters Sport-motor, der yder 100 hk, med manuelt gearskifte. Priserne starter fra 219.400 kroner, og begge er fem dørs.
Samtidig har Honda introduceret en 2.0 Type R Championship version til 417.400 kroner med 201 hk ude foran, men den lader vi ligge i denne omgang. Nu gælder det den nye version med den mindre motor, som forventes at give modelserien større tiltrækningskraft hos forbrugerne, hvor man går ned i bilstørrelse og ønsker samme komfort som i en større bil.
Flot komfortniveau
I Civic er komforten og udstyret som en dyrere bil med en god kørestilling i gode sæder. Civic-serien har altid været sportslig, i hvert fald i nyere tid. Det gælder også her med en fast undervogn og præcise styreegenskaber, der prikker lidt til den måske mere ungdommelige fortid.
Motoren har variabel ventilstyring og klarer 177 kilometer i timen, med 0-100 på 13,0 sekunder ikke supersportslige værdier, men hvad skal man med mere? Bilen kan sagtens klare en marchhastighed på omkring 130-135 kilometer i timen, og med en fin komfort uden det store støjniveau. Ikke mindst er der plads til fire-fem i den lille bil.
Præcis og økonomisk
Honda lover, at den nye motor vil kunne klare 20 kilometer per liter i bilen med en egenvægt på 1306 kilogram. Vi kom ud med 15,9 kilometer, hvilket er udmærket i det kolde forårsvejr, men lidt mere end andre biler i segmentet. Udmærket med et CO2 udslip på kun 135 g/km.
Transmissionen er sekstrins med et sportsligt og præcist gearskifte, og den meget fleksible motor trækker fra kun 55 kilometer i timen i sjette gear.
Pænt udstyrsniveau
Der er fire døre til kabinen, og bagklappen åbner til det store 485 liter rum, som kan gøres større ved at folde bagsædet.
Blandt udstyret skal også nævnes multijusterbart rat, regnsensor, aluminium pedaler, det lugter da lidt af sport, el-varme i forsæderne i to tempi, aircondition, fartpilot
Veltrimmet og sjov
Civic er sjov at køre og er et køretøj, der lægges mærke til på grund af det anderledes design. Jeg skal dog vænne mig til den bageste spoiler, der er placeret lidt midt i bagrudens synsfelt.
Jeg har altid ment, at Honda er noget specielt fra Japan. De tænker anderledes hos Honda og er nok det bilmærke i landet med de mest veltrimmede og villige motorer med indsprøjtning, som er hentet fra dengang, Honda var med i Formel 1.
Garantien dækker tre år eller 100.000 kilometer, 12 mod rustgennemtæring og tre år på lakken, 10 år mod gennemtæring på specifikke undervognskomponenter og fem års garanti mod gennemtæring af udstødningen.