Ændring af bilafgifter først om 10-12 år
Det er den konkrete melding efter den senere tids genopstandne debat om registreringsafgifternes mange ulemper, accelereret af ikke mindst den såkaldte skrotlov om lavere reparationsgrænser i forbindelse med Finansloven.
Om det hollandske flop siger skatteministeren til Jyllands-Posten, at »når alle andre har opgivet det, skal Danmark ikke tage førerpositionen og lave et nyt stjernekrigsprojekt«.
Den borgerlige regering bebudede ellers for to år siden, at man ville indføre kørselsafgifter efter en hollandsk model senest i 2015 og samtidig skære omkring halvdelen af registreringsafgiften på nye biler væk.
Troels Lund Poulsen har i den forbindelse dårlige erfaringer med at være først med udviklingen af IC4-toget og med den elektroniske tinglysning i baghovedet. Han har heller ikke meget til overs for ideen om en særlig vignetordning, ligesom han er afvisende over for planerne om bompenge i de større byer.
Fra Aalborg Universitet beklager trafikforsker Harry Lahrmann udmeldingen og siger, at det betyder, at vi ikke får løst transportsektorens CO2-problemer, ligesom vi ikke får løst trængselsproblemerne i de større byer.