Den vigtige energi
DET HAR LANGE UDSIGTER, før vi kan gøre os forhåbninger om at få et nyt og mere gennemskueligt afgiftssystem. Eller også er det bare luftig retorik, når skatteministeren er ude med en melding om, at først om 10-12 år er det tid for en ændring. Hollændernes fuser af et kørselsafgift-system er årsagen. Og vi tør ikke selv give os i kast med at udvikle et pioner-projekt, selv om vi ofte bryster os af at have de dygtigste knowhow hjerner inden for elektronik og software selv i rumfartsindustrien gør vi os gældende. Så hvorfor dog ikke gå foran hollændernes bløde træsko-aftryk? Vi er da forhåbentlig blevet klogere af skade siden IC-4 og tinglysningsaffæren og kan sætte de rette folk til at udbyde og udvikle et retfærdigt, sindrigt og detaljeret kørselssystem til vejafgifter.
FOR TIDEN BRUGER VI også voldsomt meget energi på at tale reparationsgrænser, finanslov og dermed bilafgifter. Autobranchens parter har opsøgt skatteudvalget og fremlagt nogle gode forslag, der på kreativ og veltænkt vis imødekommer finanslovpartiernes tanke om at sænke reparationsgrænsen. Vi er sikre på, at dette besøg må have gjort indtryk. Vi er derfor også sikre på, at Folketinget i sin videre behandling kan bruge sin energi rigtigt på at få afgjort denne sag til alles tilfredshed. Vi imødeser med spænding den videre udvikling og appellerer endnu engang til politikernes forståelse for denne vigtige sag for autobranchen.