Kampen mellem mærkeværksteder og de frie
Efter fem år er halvdelen af værkstedskunderne skiftet til de frie værksteder. Men en del bliver med ældre biler hos mærkeværkstederne, viser en analyse.
Allerede inden for de første to år er det kun 86 procent, der benytter mærkeværksted, men herefter falder andelen i et behersket tempo. Først når bilen er over fem år, er halvdelen af alle værkstedskunder skiftet over til at benytte frie værksteder. Når bilerne er over 13 år, benytter fortsat over 17 procent mærkeværksteder.
- Undersøgelsen viser, at værkstedskunderne fortsat har tiltro til, at der er balance mellem pris og ydelse hos mærkeværkstederne. Mærkeværkstederne har formået at imødegå den stigende konkurrence fra de frie værksteder trods den massive markedsføringsindsats, som de frie værksteder har gennemført. Som modtræk hertil har nogle mærkeværksteder for eksempel indført aldersrabat, prisgaranti og generelt styrket indsatsen for at øge kundetilfredshed og -loyalitet, siger Jens Enghave, Bilbranchen.
Læs hele analysen i Blitz fra Bilbranchen. Blitz kan downloades gratis på www.bil.di.dk