Nye konkurrenceregler vedtaget i EU
Ændrede regler styrker de uafhængige leverandørers position på eftermarkedet, mener AUTIG.
- Slutresultatet blev ganske vist det juridiske kludetæppe, som AUTIG advarede mod for to år siden, da Kommissionens arbejde var i den indledende fase, men det er til gengæld særdeles positivt, at reglerne kom til at omfatte både en ny eftermarkeds-gruppefritagelse og nogle meget omfattende retningslinier, som skal supplere anden konkurrenceregulerende lovgivning for reparationsmarkedet, udtaler direktør Frank R. Hansen fra AUTIG.
Arbejdsro
Reglerne vil give de uafhængige leverandører arbejdsro i en årrække, idet den nye gruppefritagelse først udløber i slutningen af maj 2023, hvilket er tre år senere end brancheforeningen tidligere turde håbe på. AUTIG ser denne lange frist, som en bekræftelse af, at Kommissionen til fulde forstår, hvilke vanskelige vilkår den frie konkurrence har på reparationsmarkedet.
Den gamle gruppefritagelse for autobranchen forlænges i tre år for så vidt angår bilsalget, hvorefter den helt bortfalder. AUTIG forudser, at antallet af bilforhandlere over de næste år vil blive reduceret med omkring 30 procent på europæisk plan og, at udsigterne til den trussel vil skabe en betydelig nervøsitet i branchen.
Resolutte indgreb
- Bundlinjen for AUTIGs medlemmer er, at eftermarkedet får et bedre, men mere kompliceret og fragmenteret regelsæt at efterleve. Samtidig bliver bilfabrikkerne tvungen til at være mere forsigtige med at begrænse konkurrencen, siger direktør Frank R. Hansen og henviser til en udtalelse fra konkurrencekommissær Joaquin Almunia, der garanterer en omhyggelig overvågning og resolutte indgreb, hvis konkurrencevilkårene forværres.
Reglerne i den nye sektor-specifikke gruppefritagelse for eftermarkedet såvel som en nyrevideret generel gruppefritagelse træder i kraft fra den 1. juni 2010. Den sidstnævnte gruppefritagelse, som fremover også får væsentlig betydning for eftermarkedet, gælder i tolv år frem til udgangen af maj 2022.
AUTIG påpeger, at Konkurrencestyrelsen i Danmark har delt Kommissionens vurdering af, at de primære konkurrenceproblemer findes på eftermarkedet. Konkurrencestyrelsen har blandt andet støttet vigtige punkter om adgang til teknisk information fra bilfabrikkerne, om adgang til fri distribution af reservedele og om, at garantiordninger for biler ikke må have en konkurrencebegrænsende effekt.