Om verdens skrappeste rally
Jubilæums-bog om det udfordrende 1970 Daily Mirror World Cup Rally fra London til Mexico er netop udkommet.
I anledning af 40 året for afviklingen er der udkommet en 208 siders bog, som fortæller alt med et hav af billeder. Forleden blev der afholdt en reception hos Ford i Dagenham, hvor en del af deltagerne for 40 siden var med. Samme dag blev 40 års jubilæumsbogen lanceret, skrevet af Graham Robson på forlaget Veloce, England, hvor du kan læse mere på www.velocebooks.com.
To år før havde man afviklet det dengang hårdeste maratonrally, Daily Express Telegraph London-Sidney, som blev vundet af Andrew Cowan, Colin Malkin og Brian Coyle i en Hilmann Hunter, men arrangørerne i England ville søge at lave endnu større udfordringer, som blev Daily Mirror World Cup Rally London-Mexico.
Kloden halvt rundt
Der er senere afviklet flere London-Sidney rallyes, og i øvrigt med en lille dansk krølle. Da netop afdøde Harry Motor kørte rally i Australien, var det sammen med makkeren David Johnson, som var med i London-Sidney med en topplacering, men London-Mexico står endnu for den hidtil mest barske udfordring for biler og kørere.
Det var et hurtigt rally med masser af svære indlagte etaper og mange hastighedsprøver over 25.750 kilometers kørsel - længere end halvdelen rundt om jorden. Tænk i øvrigt på, hvor mange officials den lange rute krævede. Nogle hastighedsprøver var op mod 800 kilometer lange - det kan man da kalde for et maraton-rally.
Ruten gik fra London til Frankrig, Italien. Tyskland, Østrig, Ungarn, Jugoslavien, nu Serbien, Bulgarien, Italien, igen til Frankrig, Spanien, Portugal, Brasilien, Uruguay, Argentina, Chile, Bolivia, Peru, Columbia, Panama, Costa Rica til Mexico City.
En fjerdedel i mål
Der kom 106 biler til start. Kun 23 nåede i mål i Mexico City den 27. maj, 1970. Samlet vinder blev Hannu Mikkola/Gunnar Palm, Finland og Sverige, i Ford Escort 1850GT, foran Brian Culcheth/J. Syer, England, Triumph 2,5 PI, Rauno Aaltonen/Henry Liddon, Finland og England, i samme vogn som vinderbilen, og Paddy Hopkirk/A, Nash, England, Triumph 2,5 PI.
Der var fabriksanmeldte biler fra Ford, British Leyland, Citroën og Rolls-Royce med flere, og mange af datidens mest kendte rallynavne som Roger Clark, Sobieslaw Zasada, Edgar Hermann, og igen Andrew Cowan var med fra starten i London, samt Rosemary Smith med Alice Watson og G. Derolland, Colin Malkin, Timo Makinen med Gilbert Staepelacre og mange flere.
Uventet Ford-resultat
Englænderne er som bekendt vilde med historien. Den må ikke glemmes. Der er endnu en krølle på historien. Et par år efter tilmeldte Ford sig Safari-rallyet i Kenya, dengang det hed East African Safari Rally, der altid tidligere var vundet af et ikke-afrikansk hold, men Hannu Mikkola og Gunnar Palm sejrede i en Ford Escort. Det var den tids mest barske og udholdende afdeling i VM-serien i rally.
Ford havde ikke forventet det fine resultat. De havde kun servicefolk med i Kenya, og måtte kort efter løbet købe gode billeder af lokalpressen i Nairobi til deres pr-aktiviteter. Gunnar Palm var derefter i en årrække informationschef for Ford i Sverige, men Ford var åbenbart forberedt på sensationen i 1970.