23948sdkhjf

Forlænger el-taxa-projekt i Tokyo

Better Place forlænger højtprofileret projekt med tre måneder. Erfaringerne skal blandt andet udnyttes i de kommende danske batteriskiftestationer.
Better Place forlænger nu selskabets japanske el-taxa-projekt med tre måneder. Forlængelsen betyder, at verdens første el-taxaer med udskiftelige batterier fortsætter med at betjene passagerer i Tokyo indtil slutningen af november 2010.

Projektet, der har fået stor international bevågenhed, startede den 26. april i år under det japanske økonomi-, handels- og industriministerium og i samarbejde med Nihon Kotsu, der er et af Tokyos største taxaselskaber. Formålet med projektet er at demonstrere perspektiverne ved intensiv daglig kørsel med el-taxaer og teste Better Place’s batteriskifteteknologi under særligt krævende forhold.

Forlængelsen betyder, at Better Place får mulighed for at indsamle yderligere erfaringer, som skal udnyttes i videreudviklingen af Better Place’s batteriskifte- og opladningsteknologier og til forbedringer af brugeroplevelsen på Better Place’s kommende batteriskiftestationer, blandt andet her i Danmark, hvor byggeriet af den første batteriskiftestation påbegyndes dette efterår.

- Hidtil har vi kun haft begrænset viden om, hvordan et elbilbatteri fungerer under hård daglig belastning, som kendetegner blandt andet taxikørsel. Dette projekt har givet os nyttig viden om batteriets ydeevne under krævende driftsforhold, og vi har samlet rige erfaringer med både brugsmønstre og kundebehov på batteriskiftstationer, fortæller Kiyotaka Fujii, Better Place, Japan.

- Ved at forlænge projektet håber vi at få endnu mere viden og indsigt at bygge på forud for den kommercielle lancering til næste år i Israel og Danmark, tilføjer han.

I den forlængede testperiode vil der især være fokus på at optimere batteriernes opladningstid. Styringen af batterierne foregår i et samlet system, som sikrer, at genopladning foregår under hensyn til blandt andet, hvor meget strøm det enkelte batteri indeholder, el-taxaens position, batteriskiftestationens genopladningscyklus og hvor mange batterier, der er på lager. Fremover vil ny programmering af batteriskiftestationen gøre det muligt at optimere opladningen og dermed forbedre batteriets ydeevne og levetid.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063