Det er ikke blevet bedre med dæktrykket
Mere end 40 procent kørte med lavt dæktryk på et eller flere dæk i 2006. Det er farligt og det er dyrt.
Selve tjekket er chokerende.
Siden 2004 har Michelin gennemført tjek af dæktryk. Det er Michelins erfaring inden årets tjek, at godt en tredjedel af alle bilister kørte med for lavt dæktryk.
Årets kampagne viste, at danskerne kører med det dårligste dæktryk i Norden. Hele 46 procent af de danske bilister havde forkert dæktryk i et eller flere dæk.
- Siden 2008 er andelen af bilister, som kører med farligt dæktryk øget med 16 procentpoint fra 30 procent, siger Jan Pold, miljøkoordinator hos Michelin Nordic AB Danmark.
Langt størstedelen af de bilister, som kører med et forkert dæktryk, kører med for lidt luft i dækkene, og ifølge Michelin er det farligt med 0,5 bar for lidt tryk i dækkene i forhold til det anbefalede.
- En ting er det sikkerhedsmæssige, hvor styreevnen forringes, bremselængde forlænges, oveni kommer negative miljømæssige påvirkninger.
Dækkets levetid forkortes med mindst 25 procent ved kørsel med 23 procent for lavt lufttryk.
- Det vil sige, at hvert fjerde dæk købes unødigt, siger Jan Pold.
Mere information
Undersøgelsen blev gennemført i samarbejde med Shell og foregik over hele Norden.
- Der er et udtalt behov for at lære danskerne om sammenhængen mellem rigtigt dæktryk og trafiksikkerhed, brændstofforbrug og miljø, siger Regitze Reeh, kommunikationschef, Dansk Shell.
Oveni information om dæktryks betydning for trafiksikkerhed, brændstofforbrug og holdbarhed, bidrager Shell til kampagnen med tips og tricks til, hvordan bilister kommer lidt længere på literen.
- Med bare små ændringer i kørestil, korrekt dæktryk og rigtigt valg af brændstof sparer du let 10 procent på brændstofbudgettet. Shell har længe hjulpet bilister med at høste disse nemme besparelser og samarbejdet med Michelin, er en oplagt mulighed for at fortsætte den indsats.