Svært at overskue værkstedstilbud
Forbrugerstyrelsen: Forbrugerne har svært ved at gennemskue, hvor de får det bedste tilbud, når deres bil skal på værksted.
Når forbrugere, der har haft deres bil på værksted, skal vurdere deres oplevelse, synes de, at værkstederne ofte formår at leve op til deres forventninger, og at klageforholdene er gode. Til gengæld har forbrugerne svært ved at gennemskue, hvad de får for pengene. Det viser årets Forbrugerredegørelse, hvor 11.000 forbrugere har vurderet 49 danske forbrugsmarkeder, herunder markedet for autoreparationer.
Med andre ord har forbrugerne svært ved at gennemskue, hvor de får det bedste tilbud, når deres bil skal på værksted. Det er især på spørgsmålet om, hvorvidt forbrugerne kan gennemskue forholdet mellem pris og kvalitet, at kritikken er hård, oplyser Forbrugerstyrelsen.
Forbrugerne er blevet bedt om at vurdere 49 danske forbrugsmarkeder på en skala fra 1-10. Med en karakter på 4,66 ligger markedet for autoreparationer på samme niveau som markedet for ejendomsmægling, når det kommer til gennemsigtighed. Forbrugerne synes altså, at det er ligeså svært at finde et godt værkstedstilbud, som det er at finde en ejendomsmægler til en god pris.
FFI 2010 blev offentliggjort lige før sommerferien.