23948sdkhjf

D.A.F.: Autobranchen hilser hybridbilerne velkommen

Kommentar til Klimakommissionens rapport.
Det er forfriskende, at Klimakommissionen i sin netop offentliggjorte rapport ikke alene har skelet til el-drevne biler som fremtidens transportmiddel, men også har medtaget de nye hybridbiler, der bliver fabrikeret i de nærmeste år overalt i verden, og som i fleksibilitet er det nærmeste nuværende bæredygtige alternativ til diesel og benzindrevne personbiler, siger direktøren for Danmarks Automobilforhandler Forening (D.A.F.), Jens Brendstrup.

Regeringens Klimakommission udsendte i tirsdags den 28. september sine anbefalinger i en omfattende rapport med navnet "Grøn energi - vejen mod et dansk energisystem uden fossile brændstoffer".

- Det er opmuntrende læsning for hele autobranchen, der ellers er vant til, at tilsvarende rapporter indeholder kraftige anbefalinger til at folk lader bilerne stå, og tager tog og bus i stedet for. Endnu mere opmuntrende er det for autobranchen, at Klimakommissionen ikke alene har skelet til danske forskeres ønsker om at fremme indførelsen af de små el-biler, der ikke tilnærmelsesvis kan leve op til bilisternes forventninger om at have rådighed over et køretøj, der kan dække det individuelle transportbehov hvor som helst og hvornår som helst. Uanset om der skal køres til og fra læge, sygehus eller andet nødvendigt midt om natten, eller man skal transportere sig fra den ene landsdel til den anden, påpeger Jens Brendstrup.

Klimakommissionen slår fast, at transportområdet i dag er et af de tunge områder, der kræver 26 procent af det samlede energiforbrug i Danmark. Olieforbruget på transportområdet er nu 65 procent af det samlede danske olieforbrug. Hvis Danmark skal være uafhængig af fossile brændstoffer og reducere udledningen af drivhusgasser markant i år 2050, bliver der tale om en revolution af energiforsyningen i transportsektoren, siger Energikommissionen i sin rapport.

Samtidig påpeger kommissionen, at batteriteknologien til rene el-biler er for dyr og ikke har kapacitet nok til lange strækninger.

Derfor anbefaler Energikommissionen en sikring af tilskyndelsen til både at anvende el-biler og plug-in-hybridbiler (biler, hvor el-motoren kan oplades fra en stikkontakt).

- Derfor er det vort håb, at regeringen snarest muligt vil komme med en tilkendegivelse om et nyt afgiftssystem for person- og varebiler, der sikrer konkurrence på lige vilkår, og både medtager nedsættelse af registreringsafgifter for elbiler og hybridbiler, siger Jens Brendstrup.

Gode toner

Klimakommissionens anbefalinger bliver også modtaget positivt af Dansk Elbil Alliance. Anbefalingerne om fortsat afgiftsfritagelse efter 2015, afgiftsramme på op til 100.000 elbiler frem til 2020 samt en samlet plan for ladeinfrastrukturen og oprettelsen af demonstrationsprojekter er helt i tråd med de mål, som Dansk Elbil Alliance arbejder for.

- Det er positivt, at vi nu har fået en række anbefalinger fra Klimakommissionen, der klart indrammer og sætter linjen for den kommende udvikling for elbiler. Vi har med kommissionens udmeldinger fået bekræftet, at vi er på rette spor. Nu handler det om, at vores branche og politikerne lægger sig i selen og konkretiserer disse anbefalinger. Det er nødvendigt, hvis vi skal nå vores mål om konkurrencedygtige elbiler, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

De primære årsager til at elbiler ikke er slået mere igennem, end det er tilfældet, skyldes ifølge Dansk Elbil Alliance, at elbilen og plug-in-hybrid bilerne ikke er konkurrencedygtige, som situationen er i dag, og at infrastrukturen mangler. Forskellen i omkostningen er simpelthen for stor, både når det gælder regulære elbiler og de såkaldte plug-in-hybrid biler, og usikkerheden om ladestandere trækker processen i langdrag. Ifølge Lærke Flader er det dog enkle tiltag, der skal til, hvis man ønsker at gøre elbilen konkurrencedygtig.

- Attraktive leasingmodeller for elbiler, tilskud til ladestandere og fjernelse af momsdifference er blot nogle af de muligheder, som vi barsler med akkurat nu. Vi erkender, at elbilerne fortsat er for økonomisk tunge i forhold til, hvad man kan få en traditionel bil til, og på den måde får vi ikke elbilen op i danskernes øjenhøjde. Derfor hilser vi også forslaget om en afgiftsfritagelse på 100.000 biler velkommen, fordi vi har en klar forventning om, at det vil sætte gang i salget, siger hun.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078