Bilfabrikkerne trak det korteste strå
Regler om utvetydig identifikation af bildele bliver i følge AUTIG et stort fremskridt for den fri konkurrence i autobranchen.
Efter Kommissionens forslag skal uafhængige eftermarkedsoperatører have adgang til data, der per stelnummer viser, hvilke komponenter og systemer, den enkelte bil er født med og disse data skal leveres i en form, som umiddelbart kan anvendes i de uafhængige leverandørers systemer.
- Vi har arbejdet længe for at opnå myndighedernes forståelse for, hvor vanskeligt det er blevet at "afkode" en moderne bil. Derfor er vi naturligvis overordentlig glade for den vedtagelse, der nu er kommet, siger direktør Frank R. Hansen fra AUTIG.
ACEA - bilfabrikkernes europæiske organisation - har vurderet, at reglerne vil betyde et tab af markedsandel for bilfabrikkerne på mellem 20 og 40 procent. Disse tal finder AUTIG imidlertid er stærkt overdrevne.
For det uafhængige reparationsmarked er det, i følge AUTIG, et ret alvorligt problem, at biler med tilsyneladende ens specifikationer ikke altid er udstyret med de samme komponenter.
En af årsagerne til problemet er, at bilfabrikkerne ofte har flere leverandører af komponenter til den samme tekniske funktion, men at disse komponenter er baseret på en individuel udvikling hos den enkelte underleverandør og derfor har forskellige egenskaber eller afvigende udformning. Dette forhold medfører mange fejlleverancer på det uafhængige reparationsmarked, og det indebærer - ud over administrative omkostninger, tidsspild og unødvendig transport - en regulær risiko for fejlreparationer, mener AUTIG.