Flydere og grønne side by side
Masser af miljøbiler på Los Angeles motorshowet, hvor også de traditionelle amerikanske muskelbiler stadig optræder i mere grønne gevanter.
Flere af nyhederne kommer først til salg i 2012, og når det nu er i Amerika og LA er der fortsat en del "flydere" med kraftige motorer, som dog er blevet mindre og mere brændstoføkonomiske på det seneste.
Chrysler har 12 nyheder på plads, men de fleste uden den store interesse i Europa. Det samme med General Motors og Ford, som viser den nye Focus for første gang i USA. Nissan viser elbilen Leaf, der kommer til salg i det nye år, men det er nok Chevrolet Volt, som interesserer amerikanerne mere. Den klarer 60 kilometer på batterierne og el-motoren alene, før en lille benzin-motor tager over, og Volt har allerede fået to hæderspriser som den mest grønne bil i USA af en amerikansk-canadisk jury, og som årets bil, kåret af det store magasin Motor Trend.
Fiat 500 fra Mexico
Toyota viser den nye RAV4 EV elbil, som er udviklet med stor hjælp fra lokale Tesla. Den kører 160 kilometer på én opladning, oplyser Toyota. Fiat er tilbage i USA, efter 26 års fravær, med den lille Fiat 500, hvor Chrysler allerede har skrevet kontrakt med de første 130 forhandlere med oplysning om, at den bliver redesignet i 2012. Den skal produceres på en Chrysler fabrik Mexico.
Saab søger partnere
Flere af nyhederne har vi allerede vist billeder af. Blandt andet det nye Lotus program, som nu introduceres i USA, og den nye Range Rover Evoque, der blev lanceret som fem dørs for første gang, samt den nye Saab 9-4X, der også skal produceres i Mexico.
Apropos Saab har Spyker-Saab ejer Victor Muller og Saab chefen Jan Åke Jonsson meddelt på udstillingen, at de ønsker flere samarbejdspartnere for at få udgifterne ned hos Saab. Break even er 100.000 biler årligt. I 2011 er planen 80.000, og i år kun 30.000-35.000.
Det kan virke som om, at de fremmede mærker stjæler showet med de viste nyheder, men det er forkert. For de japanske, sydkoreanske og europæiske mærker er USA et meget givtigt marked uden restriktioner, og de samme nyheder har interesse i Europa, mens det som tidligere nævnt er meget få af nyhederne fra de tre store, GM, Ford og Chrysler, der har den store interesse i Europa.