Veterankøretøjer i klemme
Også Motorhistorisk Samråd protesterer imod ændrede reparationsregler.
De nuværende regler siger, at der skal svares ny registreringsafgift af skadede køretøjer, hvis udgiften til reparation af et skadet køretøj udgør mere end 75 procent af handelsværdien med mindre køretøjet er et veterankøretøj mere end 35 år gammelt. Denne procentsats sænkes nu til 65 procent for dels at skaffe flere penge til staten og dels for at skifte ud i den danske vognpark.
- I det nye finanslovsforslag er de historiske køretøjer blevet overset, så loven kan tolkes derhen, at også veterankøretøjer skal svare ny registreringsafgift, hvis reparationerne overstiger 65 procent. Mange veterankøretøjer har en forholdsvis lav handelsværdi (til gengæld har de stor affektionsværdi), hvor selv ret små reparationer hurtigt kan overstige den reelle handelsværdi, udtaler Ole Pedersen, sekretariatsleder i MhS.
I praksis vil det betyde, at langt flere veterankøretøjer, som Folketinget er enig om er en vigtig og vægtig del af den danske kulturarv, forsvinder, idet det simpelthen bliver for dyrt at få et historisk køretøj køreklart efter et større uheld. Bilerne vil i stedet blive skrottet.
MhS har indgivet høringssvar til Folketinget i forbindelse med finansloven og har her påpeget det uhensigtsmæssige i, at loven rammer de motorhistoriske køretøjer. MhS håber, at loven vil blive lavet om, så det præciseres, at alle motorkøretøjer mere end 35 år gamle vil blive undtaget fra den nye registreringsafgift.