23948sdkhjf

Aircon er med på en skyller

I sommervarmen kan alle trænge til en skyller - også bilens klimaanlæg.
– Derfor tjek olien i aircon-kompressoren, er den grumset og med urenheder, er det bare med at få gang i en effektiv skylning, lyder det fra Per Flensted, adm. direktør, Dometic Denmark.

En lun dansk sommer er forhåbentligt lige om hjørnet. På de danske veje fyres der op for bilernes klimaanlæg, så turene rundt omkring i sommerlandet så vidt muligt foregår uden svedskjolder under ærmerne.

Men den svalende bekvemmelighed kan i mange tilfælde vise sig at være en stakket frist. Er klimaanlægget ikke blevet rengjort og vedligeholdt over længere tid, kan de forskellige former for smudspartikler beskadige kompressorens funktion og i værste fald ødelægge den helt.

- En alvorlig skade i klimaanlæggets kompressor kan for eksempel bestå i, at små metalstumper fra kompressoren river sig løs og begynder at cirkulere rundt i selve kølekredsløbet. Hvis disse fragmenter sætter sig fast i de forskellige komponenter - hvilket vi desværre ofte ser - fører det i sidste ende til et totalt sammenbrud af klimaanlægget, siger Jesper Flohr, AirCon-specialist fra Dometic Waeco Denmark.

Løsningen på problemet med beskadigede eller sammenbrudte klimaanlæg har som oftest været at udskifte samtlige af de ødelagte komponenter. En bekostelig affære. Både i materialer og lønomkostninger.

Længere levetid

En simpel skylning, udviklet i et samarbejde mellem bilindustrien og Dometic Waeco, tager hånd om problemet, inden det løber løbsk.

- Løsningen er en professionel skylning, der rengør hele kølekredsløbet grundigt for spåner og anden forurening, uden at de enkelte komponenter afmonteres, forklarer Jesper Flohr.

Skylleprocessen foregår med en skyllebeholder, som styres ved hjælp af software. Et R134A kølemiddel sprøjtes ind og flyder med høj fart gennem kølesystemet, som derved rengøres for urenheder og metalspåner. Disse opsamles til sidst i skyllebeholderen, som derved filtrerer kølemidlet. Processen gentages tre gange.

- Selve skylleprocessen foregår automatisk, dog skal der monteres adaptere ved ekspantionsventil og filter for at få maksimalt flow, siger Jesper Flohr, der opfordrer til, at mekanikere generelt gør det til en vane at få skyllet klimaanlægget, hvis olien er grumset, eller der er urenheder i olien.

- I dag leveres langt de fleste nye biler med et fabriksmonteret klimaanlæg. I bilens levetid, kan det næsten ikke undgås, at klimaanlæggets kompressor på et tidspunkt bryder sammen, det skyldes oftest manglende eller regelmæssig vedligeholdelse, siger Jesper Flohr.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078